| 
   
SET DE ÎNTREBĂRI PRIMITE DE LA JURNALIȘTI: 
Dând curs solicitărilor parvenite din partea mai 
multor mijloace media, doamna Armine Khachatryan, Reprezentantul permanent al 
Fondului Monetar Internațional (FMI) în Republica Moldova, a răspuns la un șir 
de întrebări adresate de jurnaliști, ce vizează sectorul financiar, politica 
bugetar-fiscală și economia reală. Răspunsurile oferite explică mesajele 
transmise de FMI și concluziile vizând situația economică a Republicii Moldova 
pe parcursul ultimului an.  
 
Sectorul financiar/bancar: 
1.    
        
În viziunea FMI, care sunt principalele probleme din sectorul 
bancar? 
Una dintre cele mai importante 
probleme rezultă din lipsa clarității privind proprietarii beneficiari finali ai 
băncilor, ceea ce de fapt înseamnă, că nu sunt cunoscute, în definitiv, 
persoanele care controlează băncile. Acest lucru le permite unor persoane sau 
grupuri să obțină controlul asupra băncilor mari din Republica Moldova, evitând 
controlul adecvat din partea organului de supraveghere. Riscul – care s-a 
materializat în cazul Băncii de Economii, Băncii Sociale și Unibank – constă în 
faptul, că aceste bănci pot fi ulterior gestionate în interesul personal al 
acționarilor, fără a fi asigurat un sistem adecvat de control, punând în pericol 
finanțele clienților și banii publici. 
O altă problemă importantă constă în 
ingerința politicului și justiției în supravegherea și reglementarea băncilor. 
De exemplu, acțiunile întreprinse de Banca Națională a Moldovei (BNM) pentru 
blocarea acționarilor care au acționat în mod concertat într-un șir de bănci au 
fost ulterior contestate în instanțele de judecată și apoi suspendate. Mai mult 
ca atât, decizia BNM de a limita expunerile la creditele interbancare 
transfrontaliere, care urma să prevină frauda din Banca de Economii, Banca 
Socială și Unibank a fost contestată și suspendată de către instanțele de 
judecată de câteva ori doar în anul 2014. 
Ingerința în procesul de supraveghere 
adesea rezultă în așa numita toleranță a regulatorului –o situație în care a 
fost necesară o acțiune de supraveghere, dar ea nu a fost întreprinsă sau s-a 
efectuat cu o întârziere semnificativă. Spre exemplu, în pofida numărului mare 
de tranzacții suspecte realizate în ultimii doi ani, Comisia Națională a Pieței 
Financiare (CNPF), responsabilă de supravegherea înregistrării și transferurilor 
de acțiuni în băncile cotate la bursă, nu a inițiat investigații și nu și-a 
exprimat îngrijorarea. La fel, BNM și 
Serviciul prevenire 
și combatere a spălării banilor 
al Centrului Național Anticorupție nu au întreprins nici o acțiune serioasă 
împotriva acționarilor și conducerii băncilor, care au încălcat reglementările 
ce țin de combaterea spălării banilor. 
2.     
        Ați putea spune 
mai multe despre problema „guvernării slabe” din sectorul bancar, care 
„generează costuri mari pentru economie”? (Citat din comunicatul de presă al 
FMI, 1 martie 2016). Vă referiți aici la BNM sau la guvernarea din cadrul 
băncilor comerciale?  
Guvernarea slabă 
din sectorul bancar este o reflectare a unui set complex de probleme, inclusiv a 
deficiențelor mecanismelor de gestionare a riscurilor din băncile comerciale, a 
deficiențelor procesului judiciar și cadrului legal și a lipsei independenței 
operaționale a instituțiilor de reglementare bancară. 
Lipsa transparenței
proprietarilor beneficiari finali 
ai băncilor împiedică autoritatea de reglementare să asigure o precondiție cheie 
pentru un sistem bancar solid si bine guvernat, și anume să se asigure, că 
proprietarii și managerii băncilor îndeplinesc cerințele de competență și 
onorabilitate (fit and proper). Lipsa transparenței proprietarilor 
băncilor, de rând cu mecanismele slabe de control intern, creează spațiu pentru 
abuzuri, permițând efectuarea unor tranzacții care periclitează stabilitatea 
întregului sistem bancar. 
BNM nu este unica 
autoritate responsabilă pentru asigurarea unui cadru de supraveghere funcțional. 
O guvernare bancară bună se sprijină pe fundații legislative, de reglementare și 
instituționale eficiente – dar ele sunt fragile în Moldova. De exemplu, 
Ministerul Justiției intervenea în cadrul de reglementare al BNM. Înainte de a 
intra în vigoare, regulamentele BNM urmau să fie înregistrate de Ministerul 
Justiției, care efectua o redactare de ordin juridic, ce ducea uneori la 
modificări substanțiale. Acest gen de ingerințe nu doar submina autoritatea și 
autonomia BNM, dar și ducea la tărăgănarea inutilă a implementării 
reglementărilor prudențiale.  
Costurile guvernării 
proaste sunt mari. O privire în ansamblu denotă, că în Moldova sectorul bancar 
ca un tot întreg nu a fost capabil să își îndeplinească rolul său de bază – 
intermedierea financiară, prin canalizarea economiilor spre investiții 
productive, contribuind la creșterea economică. În special, costul pentru 
societate al fraudei care deja a avut loc a fost unul foarte mare și a dus la 
creșterea semnificativă a ratelor de dobândă, irosirea rezervelor valutare, 
majorarea datoriei publice și a cheltuielilor pentru deservirea ei, precum și 
pierderea încrederii creditorilor externi. 
3.     
        Ați putea să ne explicați ce înseamnă așa numitul “hazard moral”, 
și de ce el este atât de dăunător pentru sistemul financiar al Republicii 
Moldova?  
Hazardul moral este un termen utilizat 
pentru descrierea modului în care se schimbă comportamentul oamenilor atunci 
când sunt asigurați împotriva pierderilor posibile. Atunci când oamenii știu din 
timp, că prejudiciul cauzat proprietății lor va fi compensat integral, ei tind 
să-și asume riscuri suplimentare, uneori excesive. Referindu-ne la sectorul 
financiar, dacă guvernul întotdeauna salvează băncile de faliment, atunci atât 
deponenții, cât și bancherii beneficiază, de fapt, din partea guvernului de un 
fel de asigurare totala a pierderilor. Aceasta îi provoacă să-și asume mai multe 
riscuri, sporind probabilitatea unei crize financiare. În timp ce deponenții au 
o capacitate limitată de a analiza ce bănci să aleagă, bancherii trebuie să fie 
capabili să ia decizii corecte referitor la investirea banilor altora. Mai mult 
ca atât, bancherii trebuie să suporte consecințele corespunzătoare, în cazul în 
care iau decizii investiționale proaste, cauzând prejudicii clienților lor.
 
Salvarea implicită a bancherilor 
nechibzuiți presupune costuri macroeconomice mari, creșterea datoriei publice și 
reducerea capacității guvernului de a utiliza banii contribuabililor pentru 
cheltuielile de bază necesare.  
4.     
        În ceea ce privește transparența acționarilor băncilor comerciale 
- de ce ea este atât de importantă? Care sunt principalii factori care stau în 
calea consolidării transparenței acționariatului?  
În primul rând, să clarificăm de ce este atât de importantă 
transparența acționarilor băncilor. Transparența acționariatului este o 
componentă critică în edificarea unui sistem bancar sigur și robust. În 
comparație cu situația de la întreprinderile industriale, transparența 
acționarilor băncilor este mult mai importantă, deoarece banca face profit nu 
din bunurile pe care le produce, ci din împrumutarea banilor de la alții la o 
rată joasă a dobânzii și oferirea banilor respectivi cu împrumut la o rată mai 
înaltă a dobânzii. Prin urmare, băncile maximizează valoarea investițiilor 
acționarilor prin alocarea optimă a acestora, dar și prin filtrarea deciziilor 
de finanțare prin prisma mecanismelor de control al riscului, astfel încât să nu 
fie puși în pericol banii deponenților. Prin urmare, cei care doresc să devină 
acționari ai băncilor ar trebui să poată demonstra organului de supraveghere 
bancară, că ei sunt potriviți pentru această poziție. Atunci când nu este 
dezvăluită informația privind proprietarii beneficiari finali, organul de 
supraveghere nu poate estima volumul împrumuturilor acordate persoanelor 
afiliate și nu poate stabili acțiunile concertate ale acționarilor. În 
consecință, deponenții și publicul larg nu au capacitatea de a discerne, cine 
sunt proprietarii băncii și deci nu au nici capacitatea de a evalua gradul de 
risc al tranzacțiilor realizate de acționarii băncilor. 
În Moldova, incapacitatea de a demonstra definitiv, cine se află 
în spatele drepturilor de proprietate, prezintă o problemă majoră.  
5.     
        Ce impact asupra economiei și asupra sectorului privat au avut 
lichidarea celor trei bănci, creșterea semnificativă a ratei de bază, și 
majorarea rezervelor obligatorii? Mai este ceva, ce a avut loc, și noi, 
cetățenii Republicii Moldova, nu vedem sau nu observăm la moment? 
A avut loc o injectare masivă de lichidități în sistemul bancar 
prin băncile insolvabile, sprijinul acordat sub formă de lichidități pentru 
aceste bănci urcând de la zero în septembrie 2014 până la circa 14 miliarde de 
lei în martie 2015. Pentru a contracara impactul și a limita efectele asupra 
monedei naționale și asupra inflației, BNM a înăsprit în mod agresiv politica 
monetară. Astfel, în mai puțin de un an, BNM a majorat rata de politică monetară 
în mai multe etape, de la 3,5 la sută până la 19,5 la sută, iar rata rezervelor 
obligatorii in lei de la 14 la suta până la 35 la suta. Sectorul privat a avut 
de suportat acest cost foarte evident al crizei, confruntându-se cu rate înalte 
de creditare și disponibilitatea limitată a creditelor. 
Cu toate acestea, fără o politică monetară agresivă, costurile 
pentru economie și pentru societate ar fi fost mult mai mari. Crizele bancare 
anterioare, cu un nivel de monetizare înalt (din Ecuador, Venezuela, Paraguay la 
mijlocul anilor ‘90), au generat episoade de inflație 
galopantă, deseori însoțită de deprecierea bruscă a monedei naționale. 
 
Un alt cost evident ar fi creșterea datoriei publice pe care vor 
trebui s-o ramburseze contribuabilii și generațiile viitoare.  
Este important de remarcat, că garanțiile guvernamentale 
asociate cu planul de salvare a băncilor și, în consecință, valorile mobiliare 
emise pentru înlocuirea acestor garanții, sunt parte a datoriei publice, care 
s-a majorat de la 37 la sută din PIB în 2014 până la peste 50 la sută în 
prezent. 
6.     
        Cum apreciați deciziile BNM de a reduce rata de bază? Când va 
începe să scadă costul creditelor pentru economia reală? 
Rata de bază a început deja să scadă. Pe măsură ce se reduc 
presiunile inflaționiste, BNM poate lua în considerare reducerea ratei de bază. 
Până în prezent, rata politicii monetare a fost redusă cu 4,5 puncte procentuale 
în 2016; în continuare BNM trebuie să manifeste prudență față de mărimea 
reducerii ratei de politică monetară, având în vedere gradul sporit de 
incertitudine privind perspectivele, pe fundalul inflației în scădere. Reducerea 
ratei de bază, în mod ideal, ar trebui să ducă la reducerea ratelor creditelor 
bancare; totuși, mecanismul de transmisie monetară a fost afectat de problemele 
din sistemul bancar. Restabilirea stabilității financiare și a încrederii în 
sistemul bancar vor contribui la îmbunătățirea mecanismului de transmisie.
 
7.    
        
Autoritățile fac referință la o evaluare a performanței BNM, ce 
trebuie să fie realizată cu asistență din partea FMI. Ați putea oferi mai multe 
detalii la acest capitol? Este aceasta un fel de asistență tehnică? 
Autoritățile (președintele Parlamentului Republicii Moldova) 
și-au exprimat interesul față de desfășurarea unei evaluări independente de 
către experți în domeniu a procesului de supraveghere exercitat de BNM vis-a-vis 
de tranzacțiile frauduloase, care au avut loc pe parcursul anilor 2012-2014. 
Această evaluare își va propune să examineze toate aspectele procesului de 
supraveghere, inclusiv acțiunile întreprinse de banca centrală în calitate de 
organ de supraveghere, legile și reglementările în vigoare, precum și gradul de 
libertate/independență pe care l-a avut banca centrală. Rezultatul acestui 
exercițiu va juca un rol important în înțelegerea, ce nu a mers bine și care au 
fost lacunele fundamentale din sistem. În timp ce FMI susține realizarea unei 
astfel de evaluări, FMI nu va acorda asistență tehnică la acest capitol, 
deoarece nu dispune de expertiză pentru realizarea activităților de acest gen. 
Cu toate acestea, sperăm ca acest proces să progreseze conform planului, cu 
ajutorul experților internaționali competenți. 
Politica bugetar-fiscală: 
8.     
        Care este opinia FMI cu privire la proiectul bugetului pentru 
anul 2016? Ce recomandări aveți cu privire la deficitul bugetar? Va fi dificil 
să fie realizate? 
Când vine vorba de recomandări, trebuie să privim bugetul 
dintr-o perspectivă multianuală, pentru că un singur an, în mod izolat, nu ne 
poate oferi informație suficientă pentru o evaluare. Spre exemplu, dacă privim 
înapoi la anul 2015, deficitul a fost mai mic decât cel preconizat, însă acest 
lucru nu este neapărat un rezultat pozitiv. Iată ce s-a întâmplat, de fapt: 
veniturile au fost cu mult sub nivelul scontat, suma granturilor acordate a 
scăzut semnificativ, iar finanțarea internă a fost constrânsă de ratele foarte 
mari ale dobânzilor, cauzate de necesitatea sterilizării injectărilor de 
lichiditate asociate cu frauda bancară de proporții. În consecință, ajustarea 
[adică contractarea] cheltuielilor s-a făcut în mare parte pe dimensiunea 
investițiilor de capital, și, după cum vedem pe măsură ce apar mai multe 
informații, a dus la acumularea arieratelor interne. În consecință, politica 
bugetară are posibilități limitate de a susține creșterea economică! 
În perspectivă, credem că este important să ancorăm traiectoria 
deficitului bugetar la un nivel care să fie în concordanță cu obiectivul 
asigurării sustenabilității datoriei pe termen mediu. Acest proces ar trebui să 
fie însoțit de reforme bugetare structurale, având ca scop consolidarea 
instituțională a serviciului fiscal și reducerea riscurilor bugetare. În 
viitorul apropiat, urmează a fi întreprinse măsuri de extindere a bazei 
impozabile în vederea susținerii obiectivelor de dezvoltare și obiectivelor 
sociale, precum și în vederea prioritizării și optimizării cheltuielilor. FMI 
oferă asistență tehnică pentru elaborarea politicilor de optimizare a 
cheltuielilor, ceea ce ar trebui să contribuie la atingerea unor rezultate bune 
deja în contextul bugetului anului 2017.  
9.     
        Dat fiind deficitul resurselor bugetului de stat, credeți că 
privatizarea întreprinderilor de stat este o problemă urgentă la moment? Ce 
opinie aveți despre activitatea întreprinderilor de stat?  
Deseori observăm ineficiența întreprinderilor de stat, cauzată 
de obiectivele multiple și contradictorii, schemele stimulatorii distorsionate, 
lipsa de independență a conducerii, precum și de structura inadecvată a 
sistemului de remunerare a muncii. Ca rezultat, aceste întreprinderi pot ajunge 
să funcționeze fără măcar să asigure recuperarea costurilor, generând pierderi, 
care, eventual, trebuie să fie acoperite din contul majorării datoriei publice. 
În Republica Moldova, numărul întreprinderilor de stat sau 
companiilor cu participarea statului este destul de semnificativ și este 
important de avut o strategie bună de guvernare a acestora. La fel de important 
este de avut date clare și transparente despre performanța financiară a 
întreprinderilor de stat. Din această perspectivă, FMI continuă să insiste 
asupra necesității îmbunătățirii monitorizării activității întreprinderilor de 
stat, precum și evaluării performanței lor financiare într-un mod transparent și 
sistematic. 
O nouă orientare spre privatizare este binevenită. Totuși, 
succesul privatizărilor depinde de un șir de factori, inclusiv existența unei 
strategii clare și un proces adecvat de selectare și pregătire pentru 
privatizare. Mai mult ca atât, pentru a atrage investitori cu renume este 
necesar de îmbunătățit mediul de afaceri, de edificat statul de drept, de 
asigurat drepturile de proprietate și un management economic adecvat. 
10.     
    Unii experți vorbesc despre o majorare a vârstei de pensionare, 
afirmând că este o recomandare a FMI. Este adevărat? Și este oare necesară acum 
o reformă a sistemului de pensii? 
Da, reforma sistemului de pensii este necesară. Sunt mai multe 
aspecte importante aici. Primul ține de raportul foarte mic (1,3) al numărului 
de persoane asigurate angajate în câmpul muncii, care achită contribuții sociale 
și numărul beneficiarilor de pensii. Acest coeficient se va înrăutăți în 
continuare, ținând cont de migrația continuă a forței de muncă, îmbătrânirea 
populației și alți factori. Aceste aspecte demografice nefavorabile se manifestă 
pe fundalul unei rate de înlocuire (raportul dintre pensia medie și salariul 
mediu) destul de scăzute, de aproximativ 28 la sută, comparativ cu o medie de 43 
la sută în țările CSI și cele ale Europei Centrale și de Est. 
În astfel de circumstanțe trebuie să fie găsit un echilibru 
între durabilitatea bugetar-fiscală și socială a sistemului de pensii. Pentru a 
majora pensiile până la un nivel acceptabil din punct de vedere social și a 
asigura durabilitatea pe termen lung a sistemului, sunt necesare un șir de 
reforme parametrice: (i) niciun fel de majorări neprevăzute ale pensiilor pe 
viitor; (ii) majorarea vârstei de pensionare la bărbați și femei, cu indexarea 
ei ulterioară în funcție de creșterea speranței de viață; (iii) corelarea 
contribuțiilor de asigurări sociale ale celor ce lucrează pe cont propriu și a 
agricultorilor cu nivelul veniturilor declarat în scopuri fiscale, în loc de o 
sumă minimă arbitrară; și (iv) îmbunătățirea ratelor de conformare în ce 
privește achitarea contribuțiilor de asigurări sociale.  
Această agendă de reforme nu poate fi implementată peste noapte 
și necesită angajamentul autorităților cu sprijinul donatorilor, inclusiv al 
FMI, Băncii Mondiale și altor donatori. 
11.     
    Cum apreciați politica fiscală și sistemul de administrare fiscală 
din Moldova? 
În general, Moldova trebuie să implementeze politici care să 
lărgească baza de impozitare și să îmbunătățească administrarea fiscală. Aceasta 
ar permite țării să obțină venituri mai mari pentru a acoperi cheltuielile 
aferente creșterii economice și cheltuielile sociale. Până în prezent, 
autoritățile fiscale au depus eforturi pentru a alinia procedurile de 
administrare fiscală la bunele practici. Însă menținerea cursului reformei 
administrării fiscale și a eforturilor de modernizare depind, de asemenea, și de 
rapiditatea implementării acțiunilor de bază din sistem. Obiectivele principale 
sunt de a reduce costurile de conformare ale contribuabililor și, în același 
timp, de a spori gradul de conformare. La baza efortului de modernizare ar 
trebui stea asigurarea comodității înregistrării și depunerii declarațiilor, 
verificării corectitudinii lor, precum și achitării la timp a impozitelor. Mai 
mult ca atât, efortul de reformare nu va putea atinge profunzimea dorită și 
obiectivele scontate până nu vor fi adoptate amendamentele legislative ce țin de 
unificarea serviciului fiscal din Republica Moldova (soluționând astfel problema 
fragmentării administrației fiscale locale și centrale). 
Misiunile de asistență tehnică ale FMI au recomandat: 
optimizarea scutirilor aferente impozitului pe venitul persoanelor fizice și 
juridice, actualizarea valorii imobilelor evaluate în scopuri fiscale, 
îmbunătățirea conformării fiscale (de exemplu, prin îmbunătățirea performanței 
Direcției contribuabililor mari, prin eforturile de reducere a sub-raportării 
veniturilor) și consolidarea eficienței administrării veniturilor (inclusiv prin 
unificarea serviciului fiscal). În afară de aceasta, standardizarea ratelor 
impozitului pe venitul persoanelor juridice și eliminarea ratelor reduse ale 
impozitelor ar putea genera venituri suplimentare. De fapt, teoria economică 
arată, că politicile guvernului, cum ar fi sporirea productivității și 
eficienței pieței forței de muncă, consolidarea guvernării și a stabilității 
macroeconomice sunt mai importante pentru atragerea investițiilor decât 
stimulentele fiscale propriu zise. 
Sistemul de administrare a TVA (inclusiv restituirile) 
funcționează destul de bine. De exemplu, sistemul de restituire a TVA, care a 
fost criticat foarte mult, aparent se încadrează în termenul prevăzut de 45 zile 
. Totuși, unele sectoare, în care există numeroase scutiri de taxe și o mare 
diversificare a ratelor TVA, scot, de fapt, bani din trezorerie în bază netă. 
Prin urmare, este necesară o revizuire ulterioară a cadrului TVA pentru a stopa 
orice scurgere a resurselor într-un asemenea mod. 
Alte subiecte: 
12.     
    Care este prognoza FMI privind indicatorii macroeconomici pentru anii 
2016-2017? Vorbind despre perspectivele macroeconomice, sunteți mai mut 
optimistă sau mai mult pesimistă? 
În anul 2015 PIB real s-a contractat cu 0,5 la sută, fapt 
determinat pe partea ofertei de declinul din agricultură, iar pe partea cererii 
- de consumul privat mai slab și investițiile mai mici. Am fost un pic surprinși 
de faptul, că situația dificilă din sectorul bancar nu a avut un efect negativ 
mai profund asupra creșterii economice din anul trecut; deci, acest fenomen 
rămâne a fi de clarificat. Perspectivele pe termen scurt rămân a fi dificile. 
Creșterea economică în Moldova este extrem de vulnerabilă, ea fiind afectată de 
șocurile externe de la partenerii comerciali și de evoluțiile la nivel global, 
precum și de șocurile interne, cum ar fi episoadele de volatilitate politică și 
șocurile legate de aspectele meteo-climatice. Redresarea economică lentă va fi 
influențată de impactul întârziat al secetei din anul trecut, de restabilirea 
mediocră a cererii interne, date fiind recuperarea lentă a remitențelor, 
cheltuielile de capital anemice și constrângerile de finanțare cu care se 
confruntă economia. Diminuarea recentă destul de rapidă a inflației ar putea 
reflecta cererea internă slabă – chiar dacă datele nu sunt încă disponibile, 
este posibil, că volumul producției se va contracta în prima jumătate a anului 
2016. 
13.     
    Care este opinia dumneavoastră cu privire la atribuirea funcțiilor 
depozitarului central de valori mobiliare Băncii Naționale? De ce BNM ar trebui 
să se ocupe de asta? 
Noi salutăm acest lucru. Există câteva deficiențe care împiedică 
dezvoltarea sistemului financiar al Moldovei și una din ele este riscul de 
fraudă, care continuă să compromită integritatea sistemului de înregistrare a 
valorilor mobiliare corporative. FMI și Banca Mondială au recomandat crearea în 
Moldova a unui Depozitar Central Unic de valori mobiliare, care, în opinia 
noastră, ar trebui să fie deținut în proprietate și gestionat primordial de BNM, 
cel puțin în primii ani de funcționare. Acest model de dezvoltare ar trebui să 
ajute la eliminarea unor deficiențe serioase care împiedică asigurarea 
siguranței și eficienței infrastructurii financiare din Moldova. În afară de 
aceasta, el va contribui la consolidarea protecției drepturilor investitorilor, 
ceea ce reprezintă o condiție de bază pentru dezvoltarea pieței și pentru 
asanarea generală a sistemului financiar. 
BNM are o experiență amplă în ceea ce privește piața valorilor 
mobiliare de stat și poate oferi soluții IT robuste și un sistem electronic care 
ar elimina riscul de fraudă la înregistrarea valorilor mobiliare corporative și 
tranzacționarea lor ulterioară. Depozitarul Central Unic, având un cadru 
electronic solid, va spori, de asemenea, transparența pozițiilor investitorilor, 
ceea ce, împreună cu un cadru amplu de transparență financiară și 
responsabilitate, va reduce posibilitățile de comitere a fraudelor. 
La această etapă, echipa de experți tehnici ai FMI lucrează 
împreună cu autoritățile asupra finalizării unui proiect de lege separată 
privind Depozitarul Central Unic, care sperăm să fie adoptat în viitorul 
apropiat. 
14.     
    Considerați că piața energetică moldovenească este transparentă și 
este reglementată eficient? Tarifele asigură recuperarea costurilor? Și care 
trebuie să fie abordarea față de devierile financiare uriașe acumulate până în 
prezent? 
Mecanismele clare și transparente de stabilire a tarifelor joacă 
un rol esențial atât pentru companiile din sectorul energetic, cât și pentru 
consumatorii finali. Ajustarea corectă a tarifelor este importantă pentru 
companii, deoarece stabilirea tarifelor la utilitățile publice sub nivelul de 
recuperare a costurilor nu le permite companiilor să genereze un flux suficient 
de mijloace financiare pentru a menține viabilitatea sistemului și a investi în 
infrastructura energetică întru îmbunătățirea calității serviciilor prestate. Pe 
de altă parte, pentru consumatori este important să beneficieze de servicii de 
calitate, la un preț "echitabil", astfel încât ei să nu fie impuși să plătească 
pentru ineficiența companiilor din sectorul energetic și să-i subvenționeze pe 
alții. 
În Moldova tarifele la utilitățile publice nu au fost ajustate 
de ANRE de câțiva ani. În timp ce unele ajustări ale tarifelor la energia 
electrică au permis restabilirea viabilității financiare curente a companiilor 
din sector, din cauza întârzierilor în ajustarea tarifelor observăm acum 
pierderi și datorii în lanț pe întreg sectorul energetic. Problema stocului 
acestor datorii (numite devieri financiare) trebuie să fie soluționată în regim 
de urgență, pentru a permite funcționarea eficientă a companiilor. În principiu, 
o soluție rezonabilă ar putea fi stingerea datoriei tarifare acumulate printr-o 
serie de ajustări tarifare treptate, începând cu recunoașterea volumului total 
al datoriei și anunțarea unui grafic al majorărilor tarifare viitoare. În 
practică, însă, imprevizibilitatea deciziilor de reglementare au făcut o astfel 
de abordare mai puțin credibilă. 
16.       Zonele economice 
libere (ZEL) înregistrează o dinamică bună. Dar satisfac ele oare rigorile 
concurenței loiale? Sunt ele un exemplu bun de urmat pentru toate 
întreprinderile din Moldova, asigurând astfel succesul economiei țării? 
În țările în curs de dezvoltare impactul zonelor economice 
libere asupra dezvoltării economice pe intern a fost ambiguu. In primul rând, 
ZEL-urile sunt în mare parte create de companii multinaționale mari, orientate 
spre fabricarea anumitor semifabricate sau piese ce fac parte dintr-un lanț de 
aprovizionare mai complex. Ca rezultat, ele au o expunere limitată la economia 
locală și fac prea puțin pentru a consolida bazele antreprenoriale în țările 
gazdă. În al doilea rând, ZEL-urile sunt ca niște enclave în care exportatorii 
sunt interesați primordial de forța de muncă ieftină și impactul asupra 
economiei per ansamblu este limitat. În plus, stimulentele fiscale, tarifare și 
de reglementare de care ei beneficiază ZEL-urile generează distorsiuni în 
economia țărilor-gazdă. Atunci când este înființată o ZEL, țara gazdă speră, că 
dezavantajele vor fi compensate prin crearea locurilor de muncă noi și 
stimularea comerțului. În practică, totuși, în cazul multor ZEL-uri acest 
deziderat in final nu se materializează. 
Mai mult ca atât, datele empirice sugerează, că multe țări în 
curs de dezvoltare care se bazează intens pe ZEL-uri, nu au reușit să atragă mai 
multe investiții străine directe. Factorii cheie care afectează stimulentele 
pentru investitori includ stabilitatea economică și politică, transparența 
cadrului legal, costurile și calificarea forței de muncă. În orice caz, calea 
cea bună pentru a valorifica oportunitățile de creștere a economiei țării este 
de a face Moldova la fel de atractivă pentru toți investitorii, nu doar pentru 
cei din ZEL-uri. 
 
16 mai 2016  |