Mecanismul de creditare standby
(SCF) oferă asistență financiară statelor cu venituri mici cu necesități
pe termen scurt legate de balanța de plăți. SCF a fost creat în cadrul
Fondului pentru reducerea sărăciei și creșterea economică (PRGT) recent
instituit, în contextul reformelor mai generale ce au drept scop
acordarea sprijinului financiar mai flexibil și mai bine ajustat la
necesitățile variate ale statelor cu venituri mici, inclusiv în timpul
șocurilor și crizelor. SCF asigură un acces la resurse financiare
semnificative, la o dobândă mai mică; el poate fi acordat ca măsură de
precauție și pune accentul pe obiectivele de reducere a sărăciei și
creștere economică a țării.
Asistență financiară ajustată la necesitățile țării
Scopul.
SCF vine să ajute statele cu venituri mici care au o situație
macroeconomică în general durabilă, dar se confruntă cu necesități
episodice de finanțare și ajustări pe termen scurt, inclusiv cauzate de
șocuri. SCF acordă susținere programelor economice ale statelor, care au
drept scop restabilirea situației macroeconomice stabile și durabile,
compatibile cu creșterea solidă și durabilă și reducerea sărăciei. De
asemenea, SCF presupune acordarea asistenței în promovarea politicilor
și are ca scop să contribuie la catalizarea ajutorului extern.
Eligibilitatea.
SCF este disponibil pentru statele membre eligibile în cadrul PRGT, care
se confruntă cu necesități de finanțare iminente sau potențiale legate
de balanța de plăți, când se anticipează, că problemele de finanțare și
de ajustare ale țării vor fi soluționate în cel mult doi ani, asigurând,
astfel, o situație macroeconomică stabilă și durabilă.
Durata și utilizarea
repetată. SCF poate
avea o durată de la 12 până la 24 luni. Dat fiind că scopul SCF este de
a acoperi necesitățile episodice pe termen scurt, utilizarea acestuia
este de obicei limitată la doi ani și jumătate din orice perioadă de
cinci ani. În condițiile existenței acestor limitări, SCF poate fi
extins sau anulat, precum și pot fi aprobate alte acorduri ulterioare.
Accesul.
Accesul la fondurile SCF este determinat pentru fiecare caz separat,
luând în considerație necesitățile legate de balanța de plăți ale țării
și temeinicia programului său economic, în baza normelor de acces.
Accesul total la fondurile
concesionale în cadrul PRGT este limitat la 100 procente din cotă pe an
și 300 procente din cotă în total. Aceste limite pot fi extinse în
circumstanțe excepționale. În caz de necesitate, accesul poate fi extins
pe parcursul valabilității unui acord SCF.
Acorduri de precauție.
Un stat membru cu necesități potențiale, dar nu imediate aferente
balanței de plați, poate trata accesul în baza SCF ca măsură de
precauție; în acest caz, nu vor fi solicitate debursări. Totuși, statele
membre mențin și acumulează dreptul de a solicita debursări în cadrul
SCF, în cazul apariției unei necesități de finanțare la o etapă
ulterioară. Acordurile SCF tratate ca măsuri de precauție nu cad sub
incidența limitelor de timp pentru utilizarea resurselor acordate în
baza SCF descrise mai sus.
Condiționalitate optimizată și concentrată
În cadrul acordurilor SCF,
statele membre se angajează să implementeze un set de politici care le
va ajuta să asigure stabilitatea și durabilitatea macroeconomică pe
termen scurt. Aceste angajamente, inclusiv condițiile specifice, sunt
descrise în scrisoarea de intenție a statului membru.
FMI a optimizat
condiționalitatea programelor pentru a se concentra asupra acțiunilor de
politici care sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor propuse.
Încheierea acordurilor SCF nu este condiționată de existența unei
Strategii de reducere a sărăciei, dar programele finanțate în baza SCF
trebuie să fie compatibile cu obiectivele de reducere a sărăciei și
creștere economică ale țării.
Condițiile cantitative
sunt utilizate pentru a monitoriza variabilele legate de politicile
macroeconomice, cum ar fi agregatele monetare, rezervele internaționale,
echilibrul bugetar-fiscal sau datoria externă, în contextul atingerii
obiectivelor programului. Programele finanțate în baza SCF au scopul de
a salvgarda cheltuielile în domeniul social și alte domenii prioritare,
inclusiv prin intermediul stabilirii unor ținte cantitative explicite,
dacă este posibil.
Criteriile de referință
structurale se
stabilesc pentru monitorizarea reformelor de importanță crucială pentru
atingerea scopurilor programului; progresul atins este evaluat în baza
criteriilor de referință respective, în contextul evaluărilor
programului. Aceste măsuri diferă de la program la program, dar pot, de
exemplu, să includă măsuri de îmbunătățire a funcționării sectorului
financiar, de edificare a sistemelor de asistență socială sau de
consolidare a managementului finanțelor publice. Condițiile obligatorii
privind măsurile de reforme structurale au fost abrogate.
Evaluările programului
de către Consiliul de directori executivi al FMI au o importanță critică
pentru evaluarea rezultatelor obținute în cadrul programului și
adaptarea lui la evoluțiile economice. Evaluările periodice planificate
au loc la intervale de maximum șase luni.
Condițiile de creditare concesională
Rata dobânzii pentru finanțarea în baza SCF este de Ľ procente, dar este
prevăzută posibilitatea de acordare a scutirii cu caracter excepțional
de toate plățile dobânzii la împrumuturile concesionale nerambursate
până la sfârșitul anului 2014. SCF prevede o perioadă de grație de 4 ani
și un termen de scadență finală de 8 ani. Un comision de disponibilitate
de 0,15 procente pe an se aplică pentru partea nesolicitată a sumei
disponibile spre tragere pentru fiecare perioadă de șase luni. FMI
actualizează ratele dobânzii pentru toate fondurile concesionale din
cadrul PRGT o dată la fiecare doi ani, următoarea revizuire fiind
planificată pentru finele anului 2014.
Normele de acces au caracter de îndrumare generală și se aplică
în mod flexibil, nereprezentând plafoane sau drepturi. Normele
sunt stabilite la nivelul de 120 procente din cotă pentru
acordurile cu o durată de 18 luni sau 75 procente din cotă dacă
creditele concesionale totale acordate unei țări constituie 100
sau mai multe procente din cotă (aceste norme sunt distribuite
proporțional pentru acordurile cu o durată mai mare sau mai mică
de 18 luni). Totodată, normele nu se aplică în cazul creditării
concesionale extraordinare ce depășește 200 procente din cotă;
în astfel de cazuri, condițiile acordării accesului de finanțare
vor fi formulate, ținând cont de plafonul de acces la finanțare
de 300 procente din cotă, așteptările privind necesitatea
susținerii financiare din partea FMI în viitor și structura
graficului de rambursare.