| 
			
			 | 
			
			
				
					
					O misiune a Departamentului European al 
					Fondului Monetar Internaţional sub conducerea d-lui Graeme 
					Justice, Şeful Adjunct al Direcţiei Nord Est în 
					Departamentul European s-a aflat în vizită la Chişinău în 
					perioada 5-21 decembrie 2007 pentru a purta discuţii în 
					cadrul Articolului IV cu Moldova, în scopul evaluării 
					evoluţiilor şi perspectivelor de implementare a politicilor 
					economice. Misiunea s-a întălnit cu Prim-ministrul, dl 
					Vasile Tarlev, Prim-viceprim-ministru d-na Zinaida Greceanîi, 
					Guvernatorul Băncii Centrale, dl Leonid Talmaci, Prim-vice-guvernatorul, 
					dl Victor Cibotaru, Ministrul 
					Finanţelor, dl Mihail Pop, Ministrul Economiei şi Comerţului, 
					dl Igor Dodon, alţi oficiali guvernamentali de rang înalt, 
					parlamentari, reprezentanţi ai sectorului privat şi 
					centrelor de cercetări. Misiunea mulţumeşte autorităţilor 
					pentru o cooperare foarte strînsă şi primirii călduroase în 
					timpul aflării la Chişinău.  | 
				 
			 
			 | 
		 
	 
 
  
Descarcati fisier in format PDF  
 
MOLDOVA 
Consultările din 2007 pe marginea Articolului IV  
Concluziile misiunii FMI    
21 
decembrie 2007  
După încheierea celei de-a doua runde de 
accesiune la Uniunea Europeană, mai multă lume stă cu ochii pe Moldova.  
Potenţialul de creştere este înalt, date fiind forţa de 
muncă motivată şi costurile scăzute.    
Politicile macroeconomice sunt bune.
Pentru 2008 a fost aprobat un buget prudent, iar 
Banca Naţională a reacţionat prompt în vederea restabilirii tendinţei de reducere a 
inflaţiei în urma impactului cauzat de secetă.  Ritmul de creştere a fost 
remarcabil de rezistent în faţa şocurilor, iar volumul investiţiilor creşte, 
sprijinit de investiţiile străine directe şi de afluxul puternic al 
remitenţelor. Performanţele în cadrul Acordului privind Mecanismului de 
finanţare pentru reducerea sărăciei şi 
creşterea economică (PRGF), 
convenit cu FMI, au fost reuşite, iar raportul privind cea de-a treia evaluare a 
Moldovei este pregătit pentru şedinţa Consiliului de directori executivi ai FMI 
care va avea loc la începutul anului viitor.     
Ridicarea embargoului la exportul producţiei vinicole în Rusia şi aprobarea 
acordului de comerţ cu Uniunea Europeană oferă o oportunitate de a menţine pasul 
reformelor şi de a impulsiona creşterea economică. 
Reformele structurale cheie orientate spre îmbunătăţirea infrastructurii 
financiare şi cadrului bugetar convenit anterior în cadrul Programului PRGF au 
fost realizate. De acum înainte, accentul trebuie plasat pe creşterea economică 
şi, ceea ce este extrem de important, pe o creştere rezultată din dezvoltarea 
viguroasă a sectorului privat, fiind susţinută de o administraţie publică 
modernă.      
Aceasta nu va fi o sarcină simplă. Provocările-cheie 
pentru guvern vor fi să se asigure că  creşterea economică este susţinută de o 
restructurare adecvată a sectorului public pentru ca să fie satisfăcute 
necesităţile economiei aflate în dezvoltare rapidă; creşterea trebuie să fie 
susţinută şi de o infrastructură fizică şi de servicii mai bună, de o 
restructurare a sectorului energetic, un mediu de afaceri benefic, şi servicii 
educaţionale şi sociale mai bune, aşa încât, în final, beneficiile 
transformărilor economice să fie simţite de toţi.    
S-a înregistrat o dezvoltare puternică a economiei    
Economia a evoluat remarcabil de bine, 
în pofida şocurilor consecutive. Moldova a fost 
puternic afectată de embargoul introdus de Rusia la importul producţiei vinicole 
moldoveneşti şi în urma dublării preţului la gazele naturale de concernul rus „Gazprom”.  
Ritmul de creştere de 8 la sută în primul semestru al anului 2007 a fost 
impresionant, deşi recolta scăzută ca urmare a secetei ar putea cauza o anumită 
încetinire în a două jumătate a anului. Performanţele la export sunt 
încurajatoare, iar volumul investiţiilor este în creştere.    
Modelul creşterii economice se schimbă 
la fel, evoluţiile din Moldova tot mai mult reflectă cele înregistrare în alte 
economii în tranziţie. Apar semne încurajatoare care 
indică că modelul anterior de creştere propulsată de consumul bazat pe remitenţe 
se schimbă. În timp ce afluxurile masive ale remitenţelor continuă să sprijine 
creşterea, acestea sunt direcţionate tot mai mult spre investiţii decât spre 
consum. Totodată, a crescut volumul investiţiilor străine directe, care, conform 
previziunilor pentru 2007, se vor cifra la 12 procente din PIB, în comparaţie cu 
7 procente în 2006. Concomitent, se observă majorarea volumului de producţie a 
industriei prelucrătoare, în particular a textilelor, şi majorarea numărului de 
angajaţi în acest sector, în care Moldova continuă să posede un avantaj 
comparativ graţie costurilor mai mici ale forţei de muncă.   
  
Principalul motiv de îngrijorare rămâne 
a fi rata înaltă a inflaţiei. Acţiunile 
reuşite ale Băncii Naţionale a Moldovei (BNM) în reducerea inflaţiei de la 
finele anului 2006 încoace au fost subminate de secetă, care a cauzat majorarea 
preţurilor la produsele alimentare, aşa cum a fost şi în alte ţări din regiune. 
Va fi necesară reînnoirea eforturilor pentru a reduce inflaţia sub 10 la sută în 
anul 2008.  De asemenea, politica bugetară trebuie să continue să fie rigidă 
pentru a susţine eforturile de reducere a nivelului inflaţiei la începutul 
anului 2008.   
Situaţia privind deficitul contului 
curent se ameliorează.  În ciuda şocurilor din anul 
trecut, se prognozează că deficitul contului curent se va reduce până la 9 
procente din PIB în comparaţie cu 12 procente în 2006. În timp ce exporturile au 
crescut, importurile au crescut cu mult mai rapid decât a fost scontat, fiind 
alimentate de afluxurile puternice de remitenţe şi de volumul mai mare al 
investiţiilor străine directe. Deteriorarea balanţei comerciale a fost 
compensată prin creşterea veniturilor nete şi al transferurilor.    
Creşterea economică robustă a dat naştere unor noi 
provocări.
Mediul curent este favorabil şi totodată 
fragil. Alăturându-se târziu procesului de tranziţie, 
Moldova poate să beneficieze de experienţa altor ţări din regiune. Această 
experienţă a arătat că convergenţa lină a nivelului de trai va depinde de 
consecvenţa politicilor bugetare şi monetare întru reducerea rapidă a inflaţiei 
şi asigurarea unei mai mari flexibilităţi a politicilor promovate, în condiţiile 
în care Moldova se confruntă cu intrările masive inevitabile de capital şi cu 
presiunile de apreciere a monedei naţionale.    
Cu toate că tendinţele recente sunt 
similare celor cu care se confruntă statele vecine din Europa Centrală şi de 
Est, Moldova dispune de mai puţine instrumente de politică eficiente pentru a 
face faţă acestor presiuni. Rolul politicii bugetare 
este limitat din cauza veniturilor mici din Moldova şi necesităţilor mari de 
dezvoltare. În acelaşi timp, abilitatea politicii monetare de a compensa 
impactul afluxurilor puternice de capital şi a asigura reducerea inflaţiei este 
limitată de canalele slabe de transmisie şi de pieţele financiare 
subdezvoltate.    
Politica bugetară a fost sănătoasă dar mai sunt lucruri de 
făcut pentru a o eficientiza.  
Starea finanţelor publice este bună.
Guvernul general a raportat excedente pe parcursul 
ultimilor patru ani, graţie veniturilor robuste din TVA şi accize la importuri, 
iar cheltuielile au fost menţinute în cadrul angajamentelor bugetare fixate. 
Performanţele bugetare sunt robuste şi în anul curent, veniturile fiind 
alimentate de o colectare mai bună a TVA din  importuri şi, prin urmare, va fi 
uşor de realizat parametrii bugetari din cadrul Programului.   
  
Politica bugetară trebuie să rămână 
prudentă pentru a sprijini eforturile de reducere a inflaţiei. 
Ţinta deficitului bugetar pentru 2008 de 0.5 procente din PIB 
este adecvată, deşi bugetul a fost constrâns în urma reducerii impozitelor pe 
venitul persoanelor juridice şi fizice. Accentul la capitolul cheltuieli trebuie 
mutat de la cheltuieli curente spre investiţii. Fondul de salarizare a 
sectorului public rămâne cel mai înalt din regiune, în pofida faptului că 
salariile sunt cele mai joase; o anumită restructurare este inevitabilă, în 
cazul în care se doreşte ca sectorul public să fie în stare să atragă şi să 
menţină personalul înalt calificat.   
Perspectiva de creştere robustă a 
veniturilor oferă posibilitatea de realizare a reformelor decisive în sectorul 
public. Acestea trebuie să se axeze, în conformitate 
cu recomandările enunţate în Studiul privind Cheltuielile Publice 
realizat de Banca Mondială în 2006, pe reducerea numărului de angajaţi în 
sectorul public, în 
special în învăţământ, ceea ce ar permite îmbunătăţirea calităţii serviciilor, 
implementarea unor standarde educaţionale mai înalte şi introducerea unei 
structuri salariale ce presupune o legătură mai strânsă între nivelul de 
remunerare şi gradul de calificare. Studiul în derulare al Băncii Mondiale 
privind Cheltuielile Publice arată că implementarea unui program 
transparent şi uniform de salarizare, precum şi consolidarea reţelei de 
instituţii medicale şi de învăţământ, reprezintă reforme cheie pentru 
îmbunătăţirea calităţii serviciilor.  
Implementarea oportună a unui sistem nou 
de asistenţă socială direcţionată în 2008 va fi esenţială pentru reducerea 
sărăciei. Sistemul curent de asistenţă socială bazat 
pe categorii sociale este prost direcţionat. Noul sistem, bazat pe testarea 
indirectă a veniturilor (means-testing), metodologia căruia a fost adoptată la 
începutul lunii octombrie (cu o mică întârziere faţă de finele lunii septembrie 
- termenul fixat de criteriul de performanţă structurală), promite să 
îmbunătăţească considerabil direcţionarea asistenţei sociale şi va contribui 
semnificativ la atenuarea impactului asupra păturilor sărace a costurilor mai 
mari a resurselor energetice.  
Politicii monetare îi revine sarcina de consolidare a 
stabilităţii macroeconomice.
Efortul de reducere a inflaţiei va fi suportat, în cea mai 
mare parte, de politica monetară. Presiunile 
puternice de apreciere a monedei naţionale, precum şi procesul slab de 
transmisie complică sarcina BNM. În pofida măsurilor recente binevenite de 
înăsprire a politicii monetare, mai persistă riscurile de creştere a inflaţiei, 
fiind posibil impactul efectelor secundare ale secetei. După toate 
probabilităţile, plafonul prevăzut în Programul PRGF pentru volumul bazei 
monetare la sfârşitul anului nu va fi respectat. Ratele reale ale dobânzii la 
operaţiunile de sterilizare trebuie să rămână în cea mai mare parte pozitive, 
până când se vor reduce presiunile monetare. Ar putea fi necesară o înăsprire 
ulterioară a politicii monetare pentru a asigura o reducere fermă a inflaţiei.
Transferarea, până la finele anului 2007, conturilor CNAS, CNAM şi bugetelor 
teritoriale de la băncile comerciale la contul unic trezorerial la BNM ar trebui 
să reducă parţial presiunile lichidităţii excesive pe piaţă. 
  
Ţinând cont de afluxul tot mai mare de valută străină, 
presiunile de apreciere a monedei naţionale sunt inevitabile. 
Combaterea inflaţiei trebuie să rămână  ţinta principală a politicii monetare. 
În timp ce întărirea cursului de schimb real efectiv poate cauza îngrijorări 
legate de competitivitatea preţurilor, trebuie de conştientizat că rata de 
schimb, în linii mari, evoluează în conformitate cu principiile economice 
fundamentale. Presiunile de apreciere sunt rezultatul afluxurilor de capital, ce 
reflectă o rată înaltă a rentabilităţii; aceasta reprezintă un rezultat firesc 
al procesului de convergenţă a veniturilor, ca până la urmă nivelul veniturilor 
în Moldova să-l ajungă pe cel din ţările vecine.   
  
 Sectorul financiar din Moldova s-a 
consolidat, însă rămâne subdezvoltat.  Misiunea 
comună de Evaluare a Sectorului Financiar (FSAP) a Fondului Monetar şi Băncii 
Mondiale din luna octombrie 2007 a ajuns la concluzia că, deşi sectorul bancar 
s-a dovedit a fi remarcabil de rezistent la valul de şocuri externe, el rămâne 
în urma celui din ţările vecine în ceea ce priveşte funcţia de intermediere a 
economiilor. Volumul activelor totale şi al creditelor acordate sectorului 
privat s-au dublat începând cu anul 2001, atingând, respectiv, 54 la sută şi 
31 la sută din PIB, dar, totuşi, ponderea sectorului financiar în economie este 
încă mică comparativ cu ţările mai dezvoltate din regiune. Deşi suficienţa 
înaltă a capitalului şi nivelul înalt al lichidităţii servesc drept amortizori 
buni în caz de posibile situaţii nefavorabile, totuşi, aceasta vorbeşte şi 
despre unele deficienţe în capacităţile operaţionale şi de gestionare a 
riscurilor. Doar aproximativ 10 la sută din gospodăriile casnice din regiunile 
rurale au acces la conturi bancare.  
Ne bucură faptul că autorităţile 
soluţionează problemele legate de regimul de combatere a spălării banilor.
Cu asistenţa tehnică din partea FMI şi a altor 
instituţii, se pregătesc modificări şi amendamente la actele legislative 
relevante pentru a asigura corespunderea lor rigorilor existente.  
Lista de reforme structurale 
rămâne lungă  
În pofida eforturilor recente de 
implementare a reformelor structurale, mai sunt încă multe de făcut. 
Potrivit indicatorilor din rapoartele „Transition Report” 
al BERD şi „Doing Business” al Băncii Mondiale, precum şi potrivit 
indicilor de competitivitate ai Forumului Economic Mondial, mediul de afaceri 
din Republica Moldova este slab. Printre reformele-cheie pot fi menţionate 
următoarele: optimizarea procedurilor de reglementare, reforma judiciară, 
consolidarea procedurilor de faliment, perfecţionarea legislaţiei ce vizează 
activitatea de afaceri, simplificarea cerinţelor de licenţiere şi modernizarea 
sistemului de administrare fiscală.  
Evoluţiile din sectorul de termoficare 
sunt îngrijorătoare. Reforma sistemului de tarife 
pentru serviciile de aprovizionare cu gaz şi electricitate a înregistrat 
progrese bune,  odată cu consolidarea independenţei şi eficacităţii Agenţiei 
Naţionale de Reglementare în Energetică. Însă reducerea recentă a tarifelor la 
energia termică în Chişinău poartă un caracter distructiv. Tariful real pentru 
termoficare este cu mult sub nivelul de recuperare a costurilor, iar datoriile 
tot mai mari faţă de producătorii de resurse energetice subminează viabilitatea 
financiară a sectorului, ceea ce va fi în defavoarea tuturor. Poziţia noastră 
este că tarifele trebuie să fie majorate în continuare până la nivelul de 
recuperare a costurilor, iar persoanele care nu-şi pot permite să achite 
costurile mai înalte trebuie să beneficieze de asistenţă socială adecvată.  
Autorităţile nu-şi pot permite financiar subvenţionarea totală care acoperă şi 
păturile bogate, şi cele sărace; în afară de aceasta, o asemenea subvenţionare 
nici nu este echitabilă.   
Evoluţiile din sectorul de termoficare 
distrag atenţia de la alte priorităţi în domeniul reformelor structurare. 
Lista acestora este lungă şi include: reducerea dependenţei 
energetice, transformarea sectorului agrar cu accent pe dezvoltarea sectorului 
privat, reforma serviciului public, administrării fiscale, mediului de afaceri 
şi sistemului de protecţie socială. Modificările la Legea „Ghilotinei” şi 
legislaţia privind licenţierea activităţii de afaceri sunt iniţiative importante 
pentru consolidarea climatului de afaceri, însă reducerea impedimentelor în 
calea business-ului nu depinde doar de acţiuni cu caracter legislativ. 
Intervenţia statului rămâne la un nivel ridicat, iar structurile din sectorul 
public se implică excesiv în economie. Politicile trebuie analizate cu atenţie 
pentru a se asigura ca măsurile întreprinse, oricât de nobile ar fi fost 
intenţiile, să nu creeze distorsiuni suplimentare şi să nu împiedice dezvoltarea 
sectorului privat.   
Un program de privatizare bine 
planificat ar fi util. Lista obiectelor pasibile 
privatizării, recent publicata, reprezintă un mesaj clar că autorităţile s-au 
angajat să promoveze dezvoltarea sectorului privat. Moldova are o economie mică, 
iar necesităţile sale sunt mari. Însă o parte semnificativă din resursele 
statului, care ar putea fi cheltuite mai productiv în alte scopuri, sunt blocate 
în structuri ce ar putea fi gestionate mai eficient de către sectorul privat. Un 
efort de privatizare transparent, orientat spre investitorii strategici, ar 
diminua distorsiunile, ar spori finanţarea investiţiilor  şi ar oferi un semnal 
puternic ce denotă implementarea unor politici propice mediului de afaceri. Noi 
am încurajat guvernul să-şi concentreze eforturile pe acele sectoare care vor 
servi drept catalizator pentru creşterea economică, în special în sectorul 
financiar şi infrastructura serviciilor. Noi sprijinim mult intenţiile 
autorităţilor de a intensifica procesul de vânzare a întreprinderilor strategice 
de stat,  unde implicarea sectorului privat poate aduce investiţii noi şi know-how.
  
   |