| 
 http://www.moldova.md/ro/news/index.html
 
(24 Nov 2000 Strategia preliminara cu privire la reducerea saraciei)  
  
REPUBLICA MOLDOVA 
Strategia preliminară cu privire la reducerea sărăciei 
I. Introducere 
  
   
   - Pe parcursul ultimilor trei ani Moldova a realizat un progres semnificativ
    în vederea obţinerii şi menţinerii stabilităţii
    macroeconomice şi financiare. De asemenea, au fost implementate o serie
    de reforme structurale şi instituţionale necesare pentru funcţionarea
    eficientă a economiei de piaţă. Rezultatele acestor eforturi
    au contribuit la menţinerea stabilităţii macroeconomice
    şi financiare în circumstanţe externe 
 dificile
  şi la crearea unui mediu, ce va facilita creşterea economică
  şi dezvoltarea pe termen mediu. 
  - În pofida acestor eforturi, Moldova continuă să fie plasată
    pe unul din locurile cele mai joase din Europa în ceea ce priveşte
    venitul pe cap de locuitor. Guvernul este conştient de această
    realitate şi este de părerea că creşterea economică
    rapidă şi durabilă este principalul instrument pentru
    reducerea decalajului în dezvoltare dintre Moldova şi celelalte
    ţări din Europa, prin îmbunătăţirea nivelului de 
 viaţă
  al populaţiei şi prin reducerea sărăciei în rândul celor
  mai nevoiaşi. Pentru a realiza aceste obiective într-o manieră
  atotcuprinzătoare, Guvernul intenţionează să elaboreze o
  Strategie de reducere a sărăciei (SRS) către începutul anului
  2002 şi să lanseze un plan naţional
  de reducere a sărăciei. Această strategie face parte din aspiraţiile
  Republicii Moldova de a se integra mai profund în structurile europene. În
  scopul consolidării eficienţei politicilor economice, strategia va
  fi elaborată de către Guvern, cu consultarea îndeaproape şi
  participarea largă a reprezentanţilor Parlamentului, societăţii
  civile şi organizaţiilor donatoare. 
  - În scopul obţinerii unei creşteri rapide şi durabile,
    Guvernul a convenit cu Fondul Monetar şi Banca Mondială asupra
    unui cadru macroeconomic pe trei ani şi asupra unui set de măsuri
    politice, care sunt descrise în anexele la acest document. Guvernul intenţionează
    să solicite un program de Reducere a sărăciei şi creştere
    economică (RSCE) pe trei ani cu Fondul Moneta
 r
  Internaţional. De asemenea, Guvernul va continua să coopereze cu
  Banca Mondială în contextul operaţiunilor pentru ajustări
  structurale şi a celor investiţionale. 
  II. Caracteristicile sărăciei în Moldova 
   
  - Studiile existente despre sărăcie în Moldova includ un studiu
    etnografic asupra familiilor sărace efectuat la finele anului 1996,
    Evaluarea sărăciei efectuată de către Banca Mondială
    şi Sondajele bugetelor casnice din Moldova care sunt compilate
    trimestrial începând cu trimestrul doi al anului 1997. Rez
 ultatele
  acestor studii sugerează faptul că sărăcia în Moldova
  este la un nivel înalt şi se datorează în principal posibilităţilor
  limitate de angajare în câmpul muncii şi veniturilor joase, în special
  în zona rurală şi în sectorul agricol. 
  
  - Analiza comparativă internaţională,
    demonstrează faptul că Moldova este situată la un nivel mai
    jos în raport cu alte ţări în tranziţie în ceea ce priveşte
    nivelul de viaţă şi indicatorii dezvoltării umane. În
    Moldova PIB-ul pe cap de locuitor este mai mic decât media în
    ţările din Fosta Uniune Sovietică şi cu mult mai mic decât
    media în ţările în tranziţie din Europa Centrală
    şi de Sud. Indicele dezvoltării umane, calculat de PNUD pentru
    anul 1999 (bazat pe datele anului 1997) plasează Moldova pe locul 104
    din cele 174 de ţări din
    clasament. Ea se află pe poziţia cea mai joasă comparativ cu
    ţările din Europa Centrală (33-47), Europa de Sud (55-73)
    şi cele din Fosta Uniune, cu excepţia Tajikistanului, care se
    situează imediat după Moldova. De asemenea, efectele crizei regionale
    din anul 1998 şi cele ale secetei din anul 2000 nu au influenţat,
    probabil, pozitiv nivelul de viaţă şi indicatorii dezvoltării
    umane.
 
    - Studiile existente scot în evidenţă faptul că o parte
      semnificativă şi în creştere a populaţiei Republicii
      Moldova este săracă. În particular, în luna mai 1997 circa 35
      procente din populaţie se aflau sub pragul absolut al sărăciei
      de 82.1 lei pe cap de locuitor. Conform estimărilor preliminare,
      această proporţie a crescut semnificativ până la nivelul
      de 53.4 pro
 cente în ultimul trimestru al anului 1999 (vezi tabelul
    1).
    Tabelul 1  Nivelul
    sărăciei conform pragului absolut de sărăcie
    
    
      
        
          |   | 
          
             1997 Q3 
           | 
          
             1997 Q4 
           | 
          
             1998 Q3 
           | 
          
             1998 Q4 
           | 
          
             1999 Q3 
           | 
          
             1999 Q4 
           | 
         
        
          | 
             P0 
           | 
          
             30.4 
           | 
          
             37 
           | 
          
             41.3 
           | 
          
             46.1 
           | 
          
             55.6 
           | 
          
             53.4 
           | 
         
        
          | 
             P1 
           | 
          
             9.7 
           | 
          
             13.2 
           | 
          
             15.4 
           | 
          
             15.8 
           | 
          
             21.9 
           | 
          
             19.5 
           | 
         
        
          | 
             P2 
           | 
          
             4.7 
           | 
          
             6.6 
           | 
          
             7.8 
           | 
          
             7.5 
           | 
          
             11.3 
           | 
          
             9.5 
           | 
         
      
     
    
    Notă: P0 este indicatorul “per capita” de
    evaluare a sărăciei - procentajul gospodăriilor ce au un
    consum sub pragul sărăciei; P1 este indicatorul ce estimează
    “decalajul de sărăcie” sau profunzimea sărăciei
    şi P2 apreciază gravitatea sărăci ei. 
    
    - Creşterea sărăciei se asociază cu majorarea inegalităţii.
      Astfel, coeficientul Gini al inegalităţii veniturilor s-a
      majorat de la 24 în perioada 1987-1988, până 34.4 în 1992 şi
      36 în 1993. În anul 1999 sondajul bugetelor casnice estimează
      coeficientul Gini pentru consum ca circa 41, celei mai înstărite
      categorii a populaţiei, care constituie 20 procente, revenindu-i
      aproape j
 umătate din consumul
    total din ţară. 
    - Studiile existente demonstrează faptul că criza regională
      din anul 1998 a avut un efect nefavorabil atât asupra sărăciei
      cât şi asupra creşterii inegalităţii. Rezultatele
      analizei bugetelor casnice pentru anul 1999 arată că venitul
      global a circa 80 procente din gospodării, a fost mai mic decât
      minimul de existenţă lunar de 233 lei pe cap de locuitor,
      calculat conform normelor internaţionale. Analiza efectuată
      pentru formularea Programului naţional pentru reducerea sără
 ciei
    sugerează că aproape 20 procente din populaţie poate fi
    considerată extrem de săracă, mai mult de două treimi
    din aceasta locuind în zona rurală. Ca urmare a secetei, situaţia,
    probabil, s-a agravat şi mai mult în anul 2000. 
    - În Moldova populaţia săracă este reprezentată începând
      cu persoane cu un nivel scăzut de cunoştinţe, lucrători
      necalificaţi sau familii numeroase cu un singur părinte, până
      la persoane cu un nivel înalt de cunoştinţe care au beneficiat
      cândva de funcţii sociale prestigioase şi bin
 e
    remunerate, activând în calitate de oameni de ştiinţă
    şi profesionişti în domeniu. Printre categoriile cele mai sărace
    sunt lucrătorii săraci, în special ţăranii neîmproprietăriţi
    cu pământ, familiile cu copii, familiile formate din mai mult de cinci
    membri, familiile cu unul sau mai mulţi
    membri vulnerabili şi şomerii, o treime din care, sunt extrem de săraci. 
    - Sărăcia în Moldova este preponderentă în zonele rurale.
      Datele statistice mărturisesc că, în anul 1997, circa 21.1
      procente din populaţia din zonele rurale se afla sub pragul sărăciei
      relative, comparativ cu 17.2 procente din populaţia altor oraşe
      şi 6.7 procente din populaţia Chişinăului. În situaţia
      cea mai gravă se află lucrătorii din sectorul agricol: 27
      procente din lucrătorii din sectorul 
 agricol
    se aflau sub pragul sărăciei relative, comparativ cu 15 procente
    de fermieri şi 21 procente de şomeri. 
    - În pofida faptului că se tinde spre fabricarea propriei producţii
      alimentare, ceea ce a permis multor persoane sărace din zonele rurale
      să evite sărăcia extremă, condiţiile de existenţă
      în zonele rurale rămân a fi dificile. Multe gospodării din
      această zonă supravieţuiesc datorită gospodăriilor
      agricole de pe lângă casă. Din cauza lipsei de mijloace
      necesare gospodăriile agricole cointeresate î
 n
    fermierit nu au posibilitatea de a-şi extinde activitatea şi spori
    profitabilitatea. Lipsite de mijloace în numerar şi cu posibilităţi
    reduse de a obţine credite, aceste gospodării nu sunt în stare să
    dezvolte culturi mai profitabile din cauză că nu-şi pot
    permite procurarea echipamentului, îngrăşămintelor,
    pesticidelor, seminţelor sau irigării. Cu toate că ţara
    a realizat un progres semnificativ în restructurarea gospodăriilor
    agricole şi în privatizarea pământului, reformele au fost amânate
    până în momentul când s-au prăbuşit
    gospodăriile colective împreună cu sistemul de prelucrare şi
    de marketing, care au susţinut sectorul agricol. Un progres promiţător
    este consolidarea pământului, care se desfăşoară ca
    rezultat al privatizării pământului. Cu toate
    acestea, până la momentul dat, nu s-a reuşit obţinerea unei
    creşteri a producţiei agricole. 
    - Cauza creşterii sărăciei în Moldova în perioada de
      tranziţie este rezultatul combinat al mai multor factori, atât
      externi, cât şi interni. La aceştia se referă: (a) efectul
      destrămării Uniuni Sovietice, însoţit de ruperea relaţiilor
      comerciale şi sistemului de plăţi, în special şocul
      preţurilor, însoţit de liberalizarea preţului la energie -
      componentul de bază (şi importat) în formarea costurilor
      interne în Mold
 ova. Un studiu
    comparativ realizat de Banca Mondială concluzionează că din
    fostele republici ale Uniunii Sovietice, Moldova a avut de suferit cel mai
    mult din cauza efectelor balanţei comerciale, care au însoţit
    majorarea preţurilor interne la energie până la nivelul preţurilor
    internaţionale; (b) conflictul din Transnistria în 1992 şi o
    serie de dezastre naturale şi efectele lor asupra sectorului agricol
    şi industriei de prelucrare, care constituie circa jumătate din
    PIB-ul ţării. Aici se includ inundaţiile
    din 1992 şi 1994 şi seceta din 2000; (c) instabilitatea regională
    continuă, în deosebi, efectele crizei din Rusia din anul 1998.
    Factorii exogeni pomeniţi mai sus au fost exacerbaţi de schimbările
    de direcţie în implementarea programului de reforme structurale
    al ţării. 
    - Guvernul intenţionează să elaboreze un program cuprinzător
      si participativ pentru asigurarea creşterii şi dezvoltării
      durabile a ţării pe termen mediu şi abordarea explicită
      a problemei sărăciei în ţară. În acest scop este
      şi va fi depus un efort continuu pentru a actualiza datele existente
      despre sărăcie în vederea majorării impactului măsurilor
      programului de reducere a sărăciei. În august 2000 a fost
      semnat un program de colaborare, susţinut de PNUD, care va contribui
      la dezvoltare
 a în continuare a
    instrumentelor informaţionale şi a procesului de luare a
    deciziilor în sectorul social şi la îmbunătăţirea
    structurii instituţionale pentru estimarea şi monitorizarea
    impactului politicilor de reducere a sărăciei. Actualmente se
    lucrează în vederea identificării
    lacunelor de informaţie şi determinării lucrului analitic,
    necesar de a fi efectuat pentru elaborarea SRS complete.
    III. Trei piloni ai Strategiei de reducere a sărăciei 
     
    - Strategia de reducere a sărăciei, elaborată de către
      Guvern se va baza pe trei obiective: (i) creştere economică
      durabilă si cuprinzătoare, care va oferi populaţiei
      posibilitatea angajării în câmpul muncii; (ii) politica dezvoltării
      umane bazată pe acces sporit la serviciile de bază (în special
      servicii medicale 
 primare şi învăţământ
    de bază); şi (iii) protecţie socială pentru păturile
    sociale cele mai nevoiaşe. 
    - Strategia de reducere a sărăciei, elaborată de către
      Guvern, se va axa pe distribuţia corectă a beneficiilor creşterii
      economice întregii populaţii şi va lua în considerare
      capitalul social existent la nivelul comunităţii. Abordarea SRS
      oferă Moldovei posibilitatea de a considera reducerea sărăciei
      drept un scop explicit al politicii şi de a formula strategia într-o
      manieră participatoare, în acest fel cont
 ribuind
    la sporirea susţinerii acesteia.
    A. Creştere economică durabilă şi
    cuprinzătoare 
    
     - Guvernul va menţine un cadru macroeconomic stabil, adaptat constrângerilor
      financiare ale ţării, care va conduce la creştere economică
      şi dezvoltare pe termen mediu. Scopul programului constă în
      consolidarea stabilizării realizate pe parcursul primelor zece luni
      ale anului şi în crearea condiţiilor necesare pentru creşterea
      durabilă a economiei şi dezvoltarea pe termen mediu. Guvernul,
      în consultare cu FMI, a el
 aborat un
    cadru de dezvoltare macroeconomică pentru următorii trei ani.
    Programul prevede că economia Moldovei va realiza o rată de creştere
    de aproximativ 5 procente anual în următorii trei ani. Elemente
    principale ale programului sunt reflectate în anexa A a acestui
    document. 
    
    - Promovarea creşterii economice durabile şi dezvoltării
      cuprinzătoare este componenta cea mai importantă a strategiei
      Guvernului de dezvoltare şi reducere a sărăciei
 .
    Creşterea economică durabilă
    pe termen mediu urmează a fi realizată prin dezvoltarea activităţilor
    sectorului privat în domeniile în care ţara are un avantaj comparativ.
    Aceste domenii cuprind sectorul agro-industrial, sectorul businessului mic
    şi mijlociu şi sectorul serviciilor, adică domeniile care
    reflectă dotările ţării
    sau cele care nu au fost dezvoltate în cadrul economiei de comandă. Va
    fi efectuat un studiu detaliat pentru a identifica sursele de creştere
    economică în Moldova. 
    - Guvernul consideră că creşterea economică durabilă
      poate fi realizată în termen scurt prin modelarea unei dezvoltări
      bazate pe creşterea sectorului public şi dezvoltarea
      industriilor de export în care Moldova are avantaj comparativ.
      Dezvoltarea sectorului privat este esenţială pentru crearea
      economiei de piaţă şi pentru culegerea benefic
 iilor
    asociate unei economii de piaţă care funcţionează
    normal. Guvernul planifică să pregătească o strategie de
    creştere economică bazată pe exporturi cu scopul diversificării
    produselor de export în baza avantajelor comparative şi obţinerii
    accesului la pieţele netradiţionale. 
    - Guvernul va continua implementarea unui program de reforme structurale
      care să promoveze crearea unui cadru stabil şi previzibil pentru
      activităţile sectorului privat, atragerea investiţiilor străine
      directe, precum şi majorarea investiţiilor domestice. În acest
      scop Guvernul va realiza măsuri structurale care includ reforma
      sectorului financiar pentru a majora accesul la credite mai ieftine
      necesare pentru dezvoltarea întreprinderilor private, privatizarea
      industriilor cheie, rest
 ructurarea întreprinderilor,
    îmbunătăţirea mediului de afaceri, deregularea sectorului
    privat, raţionalizarea proceselor de licenţiere şi înregistrare,
    îmbunătăţirea managementului corporativ, şi îmbunătăţirea
    mediului instituţional şi juridic pentru facilitarea
    investiţiilor domestice şi străine. 
    - În ceea ce priveşte programul de privatizare al Guvernului, se va
      pune accent pe privatizarea transparentă şi deschisă a
      sectorului energetic (trei companii de distribuire a energiei electrice au
      fost deja vândute unui investitor strategic şi au fost lansate
      concursuri pentru încă două companii de distribuire şi
      trei de producere a energiei electrice), a sectorului telecomunicaţiilor
      (prin privatizarea Moldtelecomului) şi a sectorului vinicol.
      Implementarea progra
 mului de
    privatizare a pământului este aproape finalizată. 
    - Referitor la restructurarea întreprinderilor, procedura de faliment
      şi de lichidare a întreprinderilor cu datorii considerabile va
      continua pe întreaga perioadă. Proceduri de faliment au fost deja
      iniţiate împotriva întreprinderilor cu datorii semnificative la
      bugetul de stat şi cel al Fondului Social. De asemenea, cadrul legal
      al administrării corporative va fi îmbunătăţit în
      continuare. Cu asistenţa donatorilor, Guvernul va identifica acţiuni
      s
 pecifice în acest domeniu. 
    
    - Finalmente, se va depune un efort continuu pentru ameliorarea climatului
      investiţional prin eliminarea barierelor de deschidere a noilor întreprinderi.
      Acesta include simplificarea procedurii de intrare (prin simplificarea
      licenţierii şi a cerinţelor de înregistrare a întreprinderilor)
      şi îmbunătăţirea cadrului legal necesar pentru a
      asigura o creştere continuă şi dezvoltarea sectorului
      privat în Republica Moldova.
 
     - Reducerea sărăciei prin obţinerea creşterii
      economice durabile şi cuprinzătoare necesită nu numai un
      sector privat dinamic, ci şi un sector public eficient, care ar putea
      să activeze într-un mod transparent şi care ar fi accesibil întregii
      populaţii. Recent Guvernul a aprobat o strategia cuprinzătoare
      de Reformă a sec
 torului public
    prin care se urmăreşte crearea unui sector public orientat spre
    relaţiile de piaţă şi deservirea clientului, bazat pe
    merite, depolitizat şi rezistent tentativelor de corupere, care ar
    corespunde celor mai bune practici europene, durabil din punct
    de vedere fiscal şi care ar asigura prestarea eficientă a
    serviciilor şi bunurilor publice prioritare, interacţionând
    şi susţinând sectorul privat. 
    - Programul Guvernului privind reforma sectorului public, planificat a fi
      susţinut de către Banca Mondială în cadrul unei serii de
      credite pentru reforma sectorului public, va include:
 
    
  
    - raţionalizarea şi direcţionarea mai eficientă a
      cheltuielilor sectorului social (inclusiv cheltuielile pentru ocrotirea sănătăţii,
      învăţământ şi asistenţa sociala);
  
 - promovarea reformei administrării
    publice şi serviciului civil in vederea: modernizării şi
    reorientării rolului statului de la dirijarea şi controlul activităţii
    economice către promovarea in mod transparent a creşterii şi
    dezvoltării sectorului privat, restabilind
    încrederea societăţii şi antreprenorilor in instituţiile
    de stat şi descentralizând autorităţile publice într-un
    sistem reorganizat şi fortificat al administrării locale;
    
- consolidarea sistemelor legislativ şi juridic;
    
 - eradicarea corupţiei în sectorul de stat (care restrânge concurenţa
      şi fluxurile investiţionale directe interne şi externe în
      ţară) şi administrare (povara căreia este suportată
      neproporţional de către săraci);
    
 - perfecţionarea managementului cheltuielilor publice (inclusiv
      reforma elaborării şi executării bugetului, precum şi
      gestionarea lichidităţilor şi a datoriilor), consolidarea
      viitoare a sistemului finanţării interguvernamentale şi
      ameliorarea performanţei şi strategiei veniturilor
      guvernamentale.
 
    
  
     
     - Precum a fost menţionat mai sus, sărăcia în Moldova este
      preponderentă, în deosebi, în zonele rurale. În paralel cu măsurile
      menţionate mai sus, Guvernul va acorda o prioritate înaltă
      dezvoltării rurale şi agricole prin abordarea constrângerilor
      existente în dezvoltarea zonelor rurale şi generarea
    locurilor de muncă şi veniturilor stabile. Guvernul va pregăti
    şi aproba o strategie cuprinzătoare de dezvoltarea agricolă
    şi rurală cu stabilirea obiectivelor şi priorităţilor
    şi determinarea conţinutului şi succesiunii intervenţiilor.
    Obiectivul principal al strategiei va fi
    majorarea veniturilor şi standardelor de viaţă ale populaţiei
    rurale prin promovarea antreprenoriatului rural, producţiei agricole,
    diversificării economice şi comerţului în zonele rurale.
 
    - Reformele menţionate mai sus, precum şi măsurile
      specifice orientate la reducerea sărăciei sunt prezentate în
      matricea de acţiuni politice anexată la acest document (Anexa
      B). Angajamentele descrise şi obiectivele pentru următorii ani
      sunt tentative. Ele urmează să fie revizuite odată cu î
 nlocuirea
    documentului interimar al SRS prin cel complet.
    B. Dezvoltarea umană 
     
    - Guvernul este de părerea că creşterea economică, ce
      nu se reflectă în îmbunătăţirea nivelului de viaţă
      al populaţiei, este, din punct de vedere social, economic şi al
      mediului, nedurabilă. Promovarea unei dezvoltări umane durabile
      în Republica Moldova ar însemna consolidarea coeziunii sociale prin
      identificarea precisă a surselor şi consecinţelor
      excluderii sociale şi elaborarea politicilor necesare pentru
      abordarea lor în scopu
 l satisfacerii
    necesităţilor de bază a celor mai vulnerabile categorii ale
    populaţiei. 
    - Guvernul va promova dezvoltarea umană prin elaborarea şi
      implementarea unor strategii cuprinzătoare şi integre, cu scopul
      de a îmbunătăţi nivelul de ocrotire a sănătăţii
      si învăţământului. Corelaţia strânsă între sărăcie
      şi indicii corespunzători ai dezvoltării umane oferă
      un sprijin sigur pentru impactul programelor de dezvoltare umană
      asupra reducerii sărăciei. În particular, progresele realizate
      în sectorul ocrotirii
  sănătăţii
    şi în învăţământ au un efect direct asupra reducerii
    sărăciei. Aceste ameliorări contribuie, în continuare, la
    apariţia externalităţilor pozitive considerabile, pentru
    ameliorarea ofertei, existentă în economie şi promovarea unei creşteri
    economice durabile şi cuprinzătoare
    în cadrul unei societăţi coezive din punct de vedere social.
    Republica Moldova are puţine resurse naturale, de aceea capitalul uman
    ar putea deveni sursa cea mai importantă care să favorizeze creşterea
    economică.
    Ocrotirea sănătăţii 
    
    - Pe parcursul perioadei de tranziţie, sectorul ocrotirii sănătăţii
      s-a deteriorat semnificativ, înregistrând un declin enorm al
      cheltuielilor repartizate acestui sector (acestea constituiau doar 2.9
      procente din PIB în 1999 comparativ cu 6 procente in 1997), un declin în
      ceea ce priveşte speranţa de viaţă şi o creştere
      a numărului de persoane care suferă de diverse maladii.
    
 - Strategia ocrotirii sănătăţii, propusă de
      guvern, are scopul de a:
 
     
  
    - Menţine nivelul de cheltuieli pentru sănătate în termeni
      reali, cel puţin la nivelul bugetului pentru anul 2000;
    
 - Institui unele tentative de reducere a sărăciei, punând
      accent pe serviciile medicale de bază şi prevenirea maladiilor;
    
 - Îmbunătăţi alocarea resurselor, pentru a o face mai
      echitabilă şi eficientă, inclusiv şi prin
      restructurarea infrastructurii;
  
 - Crea autonomia serviciilor medicale, în deosebi a spitalelor;
    
- Instrui medicii şi administratorii din sectorul ocrotirii sănătăţii.
 
    
  
     
     - Pe termen scurt reforma ocrotirii sănătăţii
      presupune:
 
   
  - Garantarea, in mod transparent, a accesului la un pachet minim de servicii
    medicale;
    
- Modernizarea serviciilor medicale şi de urgenţă;
    
 - Consolidarea capacităţii instituţionale a sectorului
      ocrotirii sănătăţii, reducând, totuşi,
      capacitatea excesivă;
 
   - Elaborarea unor Strategii de combatere şi
    prevenire a TB şi HIV/SIDA.
 
     
   
  
  Învăţământul 
  
  
  - La fel ca şi sectorul ocrotirii sănătăţii,
    sectorul învăţământului, pe parcursul perioadei de tranziţie,
    a fost deteriorat considerabil ceea ce s-a materializat în reducerea ratei
    de înrolare în învăţământ, absenteismul cronic în rândul
    copiilor săraci, participarea la un nivel redus a studenţilor săraci
    în învăţământul secundar şi terţiar şi
    reducerea cheltuielilor pentru acest sector (în anul 1999 acestea
    constituiau circa 4.7 procente din PIB comparativ cu
  10 procente in 1997). Dată fiind importanţa învăţământului
  în oferirea modalităţilor de reducere a sărăciei pentru
  beneficiarii săi şi a externalităţilor pozitive ale
  dezvoltării capitalului uman pentru întreaga ţară, guvernul
  este decis de a depune un efort continuu
  pentru a ameliora sectorul învăţământului din ţară.
  
- În particular, strategia guvernului în sectorul învăţământului
    are scopul de a îmbunătăţi eficienţa sistemului de învăţământ
    în acelaşi timp menţinând durabilitatea fiscală. Guvernul,
    cu asistenţa Băncii Mondiale, lucrează asupra strategiei
    sectorului educaţional care va face recomandaţii specifice pentru
    atingerea acestor obiective. Strategia Guvernului va include următoarele
    componente:
 
    
  
    - Promovarea şi menţinerea accesului la învăţământul
      primar şi secundar al elevilor săraci.
    
 - Îmbunătăţirea managementului şi responsabilităţii
      sistemului educaţional.
    
 - Analizarea reducerii gradului de înrolare în învăţământul
      primar în perioada de tranziţie.
    
 - Revizuirea structurii sistemului de învăţământ secundar
      în vederea ajustării lui la cerinţele curente ale pieţei
      muncii şi identificarea măsurilor de îmbunătăţire
      a calităţii şcolarizării secundare.
    
 - Revizuirea standardelor curriculare şi soluţionarea
      problemelor ce ţin de calitatea şi remunerarea personalului din
      întregul sistem de învăţământ.
    
 - Dezvoltarea unei baze de date analitice care să includă: un
      sistem informaţional al managementului educaţional care include
      o bază de date a şcolilor, date financiare, informaţie cu
      privire la resursele umane, un studiu al plăţilor formale
      achitate de către familii la toate nivelurile sistemului de învăţământ
      şi un studiu al căilor alternative de economie a energiei în
      şcoli.
 
     
   
  
  C. Protecţia socială 
  
  
  - Guvernul recunoaşte faptul că reforma sistemului protecţiei
    sociale al ţării este necesară pentru oferirea unei asistenţe
    fiscale durabile şi bine direcţionată către cei nevoiaşi.
    În trecut, sistemul de asistenţă socială din Moldova se baza
    pe acordarea de pensii, suplimentate de privilegii şi beneficii slab
    direcţionate şi, în mare măsură,
  ne-asigurate financiar. Activitatea întreprinsă de guvern în procesul
  de elaborare a programului său naţional de reducere a sărăciei
  ne vorbeşte despre faptul că peste o treime din populaţia
  Moldovei se bucura de privilegii ce erau prost
  direcţionate şi foarte costisitoare, ceea ce constituia circa 8
  procente din PIB-ul Republicii Moldova în anul 1998.
  
- Schimbările recente în sectorul protecţiei sociale în Moldova,
    au inclus raţionalizarea înlesnirilor la energie şi, parţial,
    la transport, prin anularea sistemului vechi şi aprobarea unei scheme
    de plată a compensaţiilor, bine fondată şi direcţionată,
    bazată pe repartizarea lor pe categorii, fiind plătite în numerar
    şi direct persoanelor cărora aceste compensaţii sunt acordate.
    Legea 
 cu privire la protecţia
  socială specială a unor categorii de populaţie prin care au
  fost eliminate înlesnirile nedirecţionate pentru consumul de energie
  şi prin care s-au limitat privilegiile la nouă categorii care
  reprezintă cele mai vulnerabile segmente ale
  societăţii va avea un efect benefic asupra finanţelor publice
  şi va îmbunătăţi semnificativ eficienţa şi
  direcţionarea programului guvernamental de asistenţă socială.
  - Crearea unui sistem de asistenţă socială, care să fie
    transparent, bine formulat, durabil din punct de vedere fiscal şi bine
    direcţionat va fi obiectivul următoarei faze a elaborării
    politicii protecţiei sociale. Modificarea şi stabilirea diferitor
    parametri strategici (ex. salariul minim şi minimul de subzistenţă)
    necesită să fie bazate
  pe
  analiza economică şi financiară a relaţiei lor cu impactul
  programelor de ajutor social. Din lipsa unui proces sigur de certificare a
  veniturilor, sistemul viitor de asistenţă socială va trebui să
  se bazeze pe o combinare a mecanismelor de direcţionare şi
  va consta dintr-un set de programe la nivel local şi naţional.
  - Se presupune că programele orientate spre familiile cu copii, în
    special pentru cele cu mulţi copii, vor trebui să fie în centrul
    programului naţional de asistenţă socială, deoarece
    studiul sărăciei sugerează faptul că aceste familii au
    tendinţa de a fi sărace. Analiza opţiunilor de raţionalizare
    a măsurilor existente, în urma cărora vor beneficia copiii, ar fi
    prima treaptă în această direcţie. Posibilitatea de oferire
    a ajutorului direct
  în natură
  copiilor de vârstă şcolară, poate fi considerată o măsură
  necesară pentru a suplimenta transferurile în numerar şi în acelaşi
  timp pentru a încuraja prezenţa lor la şcoală. Actualmente,
  Guvernul lucrează împreună cu partenerii de dezvoltare (UNICEF,
  European Trust şi SIDA) asupra programelor de de-instituţionalizare.
  Acest efort este, de asemenea, susţinut de către Banca Mondială
  prin intermediul proiectului Fondului de investiţii sociale.
  - În ceea ce priveşte reforma sistemului de pensii, Guvernul este
    decis de a consolida legătura dintre contribuţii şi beneficii,
    a anula pensiile privilegiate şi a consolida criteriile de
    eligibilitate, făcând sistemul mai transparent (aplicând o formulă
    clară de calcul a beneficiilor, indexând mărimea acestora
  la
  inflaţie şi stabilind conturi individuale pentru fiecare
  contribuabil).
  - De asemenea, va fi iniţiată activitatea la cel de-al doilea
    component al programului de protecţie socială, atât pentru
    ameliorarea funcţionării pieţelor de muncă, protecţia
    celor săraci şi şomerilor, cât şi pentru facilitarea
    accesului la serviciile de angajare în câmpul muncii. În sfârşit,
    este preconizat ca programele administrate local să fie un element
    important în sistemul asistenţei sociale. Cu toate acestea, este
    necesar de
  a efectua o analiză minuţioasă
  a opţiunilor valabile şi a mecanismelor de cercetare, pentru a
  asigura durabilitatea programelor şi capacitatea de a oferi ajutor
  persoanelor sărace într-o manieră eficientă şi echitabilă.
  - Politica angajării în câmpul muncii şi dezvoltării pieţei
    muncii este un domeniu important al programului guvernamental de reducere a
    sărăciei. Pentru a facilita dezvoltarea unei pieţe flexibile
    a muncii, ce va contribui la folosirea mai eficientă a forţei de
    muncă, strategia guvernului pr
 evede:
  (a) efectuarea unei analize cuprinzătoare a dezvoltării pieţei
  muncii şi impactului reformelor structurale asupra angajării în câmpul
  muncii, creării locurilor de muncă, ajustării salariilor, (b)
  identificarea şi eliminarea impedimentele de ordin legal
  pentru asigurarea funcţionării unei pieţe flexibile, (c)
  evaluarea eficienţei programelor existente în domeniul reciclării
  cadrelor şi amplasarea în câmpul muncii şi elaborarea unui design
  nou. Guvernul a identificat asistenţă tehnică necesară în
  următoarele domenii: (a) monitorizarea pieţei muncii; (b) revizuirea
  şi dezvoltarea cadrului legislativ; (c) elaborarea unui program de susţinere
  a angajării în câmpul muncii.
  - Guvernul va pune un accent deosebit pe eradicarea sărăciei în rândul
    copiilor. Studiile disponibile vorbesc despre faptul că gospodăriile
    cu copii reprezintă cea mai vulnerabilă categorie socială din
    Moldova. În plus, există dovezi sigure referitoare la 
 intensificarea
  fenomenului de malnutriţie în rândul copiilor.
  - Programul naţional de reducere a sărăciei, aprobat de
    Guvern, are ca scop soluţionarea problemei sărăciei în rândul
    copiilor prin intervenţiile focusate şi bine direcţionate, ce
    se vor încadra în limitele impuse de situaţia financiară a
    ţării. Acesta include măsuri prevăzute pentru asigurarea
    unui nivel adecvat al securităţii alimentare şi ocrotirii
    copiilor, şi protecţia socială a orfanilor şi a copiilor
    handicapaţi. Pentru a atinge aceste obi
 ective
  Guvernul va necesita asistenţă tehnică pentru a realiza lucrul
  analitic necesar pentru elaborarea programului de asistenţă a
  copiilor. 
  
  IV. Mecanismul instituţional al PRSP 
  
  A. Aranjamente instituţionale.
    - Guvernul a creat un Comitet de Supraveghere
    pentru PRSP în vederea monitorizării elaborării strategiei de
    reducere a sărăciei. Funcţia de coordonator al procesului de
    elaborare a PRSP va fi realizată de Viceprim-ministru, Ministrul
    Economiei şi Reformelor. Pentru
    realizarea acestui proiect a fost creat un Grup de lucru interministerial,
    care va fi responsabil de administrarea zilnică a activităţii
    PRSP şi de elaborarea proiectului, care este subordonat
    Viceprim-ministrului, Ministrului Economiei şi Reformelor. În
    sectoarele în care politicile şi programele guvernamentale pot avea un
    efect considerabil asupra reducerii sărăciei au fost şi
    urmează să mai fie instituite Grupuri de lucru sectorale,
    responsabile de elaborarea politicilor şi strategiilor de dezvoltare
    economică cuprinzătoare şi de determinarea programelor şi
    măsurilor prioritare din cadrul planului de cheltuieli în sectorul
    public.
 
     
    B. Măsuri de consolidare a managementului cheltuielilor publice
    - Implementarea eficientă a programului guvernamental de reducere a sărăciei
      necesită abordarea punctelor slabe în planificarea şi
      gestionarea cheltuielilor publice. Prin intermediul Programului de reformă
      a sectorului public, Guvernul intenţionează să creeze un
      sistem robust, durabil şi efectiv de gestionare a 
 resurselor
    sectorului public, care asigură un nivel înalt de control fiscal (deficite
    bugetare considerabile la toate nivelurile de guvernare); prioritizare
    strategică (eficienţa alocativă în elaborarea bugetului,
    revizuirea cheltuielilor şi prioritizarea la
    toate nivelurile de guvernare); şi eficienţa tehnică în
    executarea bugetului (la toate nivelurile de guvernare). Au fost efectuate
    şi implementate măsuri specifice pentru: (i) introducerea modalităţii
    de abordare strategică în determinarea priorităţilor cheltuielilor
    publice, în conformitate cu care deciziile despre cheltuieli ţin
    nemijlocit de politicile guvernamentale; (ii) stabilirea unui orizont de
    trei ani pentru planificarea cheltuielilor publice, astfel încadrând
    elaborarea politicii de cheltuieli în activitatea pe termen mediu; (iii)
    re-orientarea gestionării bugetare în direcţia accentuării
    obţinerii realizărilor şi efectelor concrete şi nu
    pentru utilizarea intrărilor şi satisfacerii nevoilor aparente.
    Suplimentar, măsuri au fost şi urmează să fie
    întreprinse în scopul îmbunătăţirii monitorizării
    cheltuielilor publice şi asigurării ca resursele financiare sa
    ajungă la beneficiarii prevăzuţi.
    - Guvernul recunoaşte că implementarea eficientă a cadrului
      de cheltuieli pe termen mediu (MTEF) va solicita o creştere
      semnificativă în capacitatea guvernului central; Ministerului Finanţelor
      şi ministerelor de ramură. Aceste măsuri de sporire a
      capacităţilor vor fi soluţionate în cadrul Programului
      guvernamental al Reformei Sectorului Public cu asistenţa cred
 itelor
    băncii Mondiale pentru Reforma Sectorului Public. Prin intermediul
    asistenţei partenerilor, ce contribuie la dezvoltarea Republicii
    Moldova, guvernul a început să aplice aceste cerinţe prin
    introducerea unui cadru de cheltuieli pe termen mediu (MTEF)
    şi a altor iniţiative necesare pentru consolidarea procedurilor de
    implementare a bugetului. Procesul MTEF va asigura ca cheltuielile publice
    şi politicile sectorale să fie clar concentrate spre reducerea sărăciei
    şi să fie elaborate, luând în considerare
    resursele financiare disponibile ale ţării.
    - Guvernul va continua eforturile sale în vederea îmbunătăţirii
      implementării bugetului. În cadrul acţiunilor întreprinse în
      trecut, cu susţinerea organismelor internaţionale, a fost inclusă
      revizuirea sistemului de clasificare a bugetului pentru fortificarea direcţionării
      si monitorizării cheltuielilor publice, creând un sistem trezorerial
      central şi aplicând Legea „Cu privire la Finanţele Publice
      Locale”, ce are puncte de tangenţă cu Legea „Cu privire la
      refo
 rma administrativă şi
    teritorială”. Alte activităţi vor fi întreprinse în
    scopul consolidării operaţiunilor Trezoreriei pentru asigurarea
    eliberării şi predictibilităţii în timp a fondurilor
    şi repartizării mai eficiente a cheltuielilor, sporirea responsabilităţilor
    bugetelor locale pentru prestarea serviciilor care ar putea fi gestionate
    mai eficient de către administraţiile locale pentru prestarea
    serviciilor, în concordanţă cu standardele minime de gestionare a
    finanţelor publice, pentru a asigura utilizarea
    acestora în scopul realizării sarcinilor guvernamentale de reducere a
    sărăciei şi promovarea informării în masă a populaţiei
    prin intermediul publicării informaţiei despre MTEF, buget şi
    conturi.
    - Guvernul recunoaşte faptul că, pentru implementarea cu succes
      a Legii cu privire la finanţele publice locale, este necesară
      fortificarea, pe termen mediu şi lung, a capacităţii
      autorităţilor publice locale. Actualmente, Guvernul lucrează
      împreună cu donatorii pentru a îmbunătăţi executarea
      bugetelor la nivelu
 l autorităţilor
    publice locale. Se elaborează planuri de dezvoltare a capacităţii
    organelor locale şi raţionalizare a sistemului relaţiilor
    fiscale inter-guvernamentale, inclusiv prin revizuirea legislaţiei
    existente asupra sistemului bugetar, reforma administrării
    teritoriale, finanţele publice locale, ajustarea determinării
    cheltuielilor şi finalizarea regulamentului de transfer a drepturilor
    de proprietate autorităţilor administraţiei publice locale.
    - Pregătirea PRSP va fi strâns legată de procesul MTEF în ceea
      ce priveşte asigurarea concordanţei între strategia de reducere
      a sărăciei, elaborată de către guvern, planurile de
      cheltuieli şi resursele financiare disponibile ale ţării.
 
     
    V. Procesul de participare şi agenda PRSP 
    - Strategia preliminară de reducere a sărăciei a fost
      elaborată de către Ministerul Economiei şi Reformelor în
      cadrul consultărilor cu ministerele de resort, cu alte organe
      guvernamentale şi cu Parlamentul. Au fost folosite, de asemenea,
      comentariile oferite de câteva institute de cercet
 are
    locale, de reprezentanţele organizaţiilor internaţionale
    şi de comunităţile donatoare, precum FMI, Banca Mondială
    şi CE/Tacis.
    - Elaborarea Strategiei preliminare de reducere a sărăciei a
      fost iniţiată în luna iulie 2000 prin crearea unui grup de
      lucru interministerial şi a grupurilor de lucru sectorale în
      ministerele de ramură. Prin intermediul susţinerii partenerilor,
      ce contribuie la dezvoltarea Republicii Moldova, s-au organizat şedinţe
      cu scopul informării succinte a oficialităţilor
      guvernamentale, 
 societăţii
    civile şi organizaţiilor donatoare referitor la noua iniţiativă
    şi, anume, despre aspectul de participare la aceste activităţi.
    - Guvernul se angajează să aplice modul de abordare participativ
      la elaborarea, implementarea şi monitorizarea SRS, descris în Anexa
      D. In acest scop, va fi efectuată o analiză generala a
      participanţilor, bazată pe informaţia despre starea curenta
      a nivelului de participare în societate. Pentru efectuarea acestei
      analize guvernul este în proces de compilare a unei liste 
 a
    organizaţiilor, pe care ministerele de resort le-au considerat
    importante în anumite domenii. Conform acestei analize efectuate, guvernul
    va stabili criterii clare de selecţie pentru participarea în procesul
    de consultare, în scopul asigurării unei reprezentări
    generale a participanţilor locali şi internaţionali în
    activitatea SRS.
    - Guvernul şi-a asumat obligaţia de a furniza informaţie în
      procesul de elaborare a PRSP şi de a consulta pe larg partenerii
      locali şi internaţionali care contribuie la dezvoltarea
      ţării. Guvernul va continua să difuzeze pe larg participanţilor
      relevanţi în procesul elaborării PRSP informaţia generală,
      prin măsuri de informare în masă şi prin expunerea informaţiei
      relevante pe pagina web a guvernului. Mecanismele instituţional
 e
    pentru consultările participanţilor vor conţine interviuri,
    grupuri de discuţii, seminare şi conferinţe. Procesul de
    participare pentru PRSP va fi reflectat în seminarele pentru participanţi,
    în scopul validării şi finalizării Strategiei de Reducere a
    Sărăciei în luna octombrie 2001. Strategia PRSP completă,
    cuprinzând contribuţiile tuturor participanţilor, va fi elaborată
    către sfârşitul anului 2001. Planul de lucru pentru elaborarea
    PRSP este expus în Anexa D.
    
    
    VI. Indicatorii de monitorizare
    - Guvernul întreprinde şi urmează să
    întreprindă o serie de măsuri pentru a îmbunătăţi
    şi/sau a stabili mecanisme adecvate pentru colectarea, regulată
    şi la timp, pentru analiza şi publicarea informaţiei necesare
    pentru monitorizarea indicatorilor sociali relevanţi procesului
    de elaborare a PRSP. Departamentul de Statistică, în colaborare cu
    PNUD va compila către luna septembrie 2001 o informaţie actualizată
    despre sărăcie, bazată pe Sondajele bugetelor casnice din
    anul 2000. O estimare participativă, calitativă a sărăciei
    va fi efectuată, de asemenea, către luna septembrie a anului 2001.
  
 - În plus, pentru a ameliora baza de date, Guvernul, cu suportul
    partenerilor care contribuie la dezvoltarea Moldovei, va depune un efort
    continuu pe parcursul acestei perioade pentru a
    spori capacităţile analitice, necesare pentru a înţelege
    natura şi cauzele apariţiei sărăciei în ţară.
    Aceasta va contribui la ameliorarea atât a elaborării, cât şi a
    monitorizării impactului intervenţiilor sale strategice.
    Rezultatele informaţiei parvenite
    din întreaga activitate şi lucrul analitic relevant va fi publicat pe
    larg, Guvernul asumându-şi obligaţia de a consulta partenerii
    importanţi asupra acestor rezultate prin modalităţi adecvate,
    cum ar fi interviuri, seminare şi conferinţe.
  
 - În prezent guvernul intenţionează
    să monitorizeze progresul strategiei sale de reducere a sărăciei,
    bazându-se pe un şir de indicatori şi anume (i) speranţa
    medie la viaţă la bărbaţi şi femei, (ii) rata
    mortalităţii si rata creşterii naturale a populaţiei,
    (iii) rata mortalităţii
    infantile, (iv) rata mortalităţii materne, (v) rata mortalităţii
    la copii de până la 5 ani, (vi) ratele de imunizare, (vii) gradul de
    încadrare a copiilor în învăţământul de bază şi
    (viii) gradul de încadrare a copiilor în învăţământul
    secundar. Lista indicatorilor relevanţi
    pentru Moldova este expusă în Anexa C. Suplimentar, pentru a evalua
    progresul strategiei, vor fi utilizate rezultatele Sondajului bugetelor
    casnice pentru anul 2000, cât şi a altor activităţi
    asociate, în special a programului susţinut de UNDP în scopul elaborării
    în continuare a instrumentelor informaţionale şi a politicilor de
    luare a deciziilor în sectorul social şi îmbunătăţirii
    structurii instituţionale pentru evaluarea şi monitorizarea
    impactului politicii de reducere a sărăciei,
    în scopul înregistrării progreselor realizate.
 
   
     |