Moldova: concluziile misiunii
FMI
Chişinău, 22
septembrie 2011
Această
declaraţie prezintă concluziile misiunii FMI care a vizitat Republica Moldova în
perioada 13-21 septembrie 2011, pentru a discuta cu autorităţile performanţele
realizate la nivel macroeconomic şi perspectivele existente, executarea
bugetului pentru anul 2011, proiectul bugetului pentru anul 2012 şi alte
subiecte legate de realizarea programului convenit cu FMI. Membrii misiunii își
exprimă gratitudinea pentru ospitalitatea autorităților, cooperarea strânsă şi
discuţiile sincere şi productive pe marginea politicilor.
1.
Economia Republicii Moldova a
înregistrat pe parcursul anului curent o performanță bună, pe fundalul cererii
interne robuste şi creșterii puternice a exporturilor, deşi la orizont se
reliefează deja o temperare treptată a creșterii.
Consumul privat a fost impulsionat de o creştere solidă a remitenţelor şi
salariilor, în timp ce investiţiile semnificative reflectă sporirea încrederii
în perspectivele activității de antreprenoriat și sporirea profitabilității
afacerilor. Exporturile au crescut în ianuarie-iulie 2011 cu 63 la suta,
comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, creșterea fiind susținută de
cererea externă puternică, capacităţile noi de producţie şi preţurile favorabile
pe piețele externe. Ca urmare, în prima jumătate a anului 2011 PIB a crescut
până la 7,5 la sută, iar rata şomajului a scăzut până la 6,2 la sută. Cu toate
acestea, este de așteptat ca încetinirea creșterii economice la nivel mondial să
influențeze și performanţele economice ale Republicii Moldova în perioada ce
urmează. Anticipăm, prin urmare, o creştere reală a PIB-ului de 6 la sută în
2011 şi 4,5 la suta în 2012. Inflaţia calculată în baza IPC va atinge valoarea
maximă spre sfârșitul anului 2011, apoi va scădea până la 6,5 la sută spre
sfârșitul anului 2012, după consumarea efectului întârziat al creșterii
prețurilor la produsele alimentare și resursele energetice. Deși exporturile și
remitențele cresc rapid, deficitul contului curent va rămâne destul de mare, dat
fiind că cererea internă puternică determină creșterea importului de bunuri de
consum și mărfuri necesare pentru realizarea investițiilor.
2.
Executarea bugetului pentru anul 2011 a
fost neuniformă şi vor fi necesare eforturi susţinute pentru atingerea
obiectivelor programului stabilite pentru finele anului curent.
Încetinirea pronunțată a colectărilor de venituri la buget, în
special a TVA şi contribuţiilor sociale, în contrast cu creșterea economică
rapidă, precum și accelerarea cheltuielilor curente au dus la depăşirea
deficitului bugetar stabilit în program pentru luna iunie curent. Situația
privind colectarea impozitelor pare să se fi îmbunătățit de atunci datorită
măsurilor în vederea asigurării unui grad mai mare de conformare fiscală a
plătitorilor TVA, iar perfecționarea mecanismelor de control al cheltuielilor nu
mai permite realizarea cheltuielilor excesive. Cu toate acestea, chiar dacă
acest proces pozitiv va continua, derapajele anterioare şi noile presiuni asupra
bugetului constituie riscuri pentru respectarea plafonului deficitului bugetar
la finele anului curent. Astfel, alocațiile bugetare pentru subvenţionarea
agriculturii au fost valorificate deja și misiunea salută planurile
autorităţilor de a preveni acumularea angajamentelor neacoperite financiar, în
conformitate cu procedura stabilită. Dacă această măsură va fi realizată rapid,
veniturile și cheltuielile sectorului guvernului general pentru anul 2011 se vor
încadra, probabil, în parametrii bugetari adoptați. În acest context, misiunea
sprijină intenţia autorităţilor de a reechilibra bugetul prin alocarea
resurselor suplimentare pentru cheltuieli sociale, totodată menținând limita
deficitului bugetar la nivelul de 1596 milioane de lei. Acestea fiind spuse,
misiunea îndeamnă autorităţile să continue eforturile de fortificare a
controlului asupra colectării impozitelor şi contribuţiilor de asigurări sociale
şi să elimine o serie de lacune legislative care erodează baza de colectare a
TVA.
3.
Proiectul bugetului pentru anul 2012
are scopul adecvat de promovare în continuare a ajustării bugetar-fiscale
structurale şi de atenuare a cererii interne robuste.
Misiunea susţine stabilirea deficitului bugetului public
naţional de 0,8 la sută din PIB. Respectarea acestui obiectiv va asigura
realizarea ajustărilor structurale prevăzute de program, contribuind în
continuare la inversarea tendințelor negative înregistrate în anii 2008-2009.
Aceste eforturi vor contribui, de asemenea, la o temperare a cererii interne
prin defazarea ciclului, ceea ce este esenţial pentru a menține sub control
inflația și deficitul contului curent. Reforma majoră propusă în domeniul
politicii fiscale va consolida veniturile, prevăzând reintroducerea impozitului
pe venitul din activitatea de întreprinzător la rata competitivă de 12 la sută,
îmbinată cu amortizarea accelerată a activelor, ajustarea ratelor accizelor şi
extinderea mecanismului de rambursare a TVA în numerar pentru achiziţiile de
bunuri investiţionale pe teritoriul întregii țări. Raţionalizarea cheltuielilor
curente, susținută prin reformele bazate pe adoptarea în timp util a măsurilor
necesare de ordin legislativ și administrativ, ar permite o extindere
semnificativă a investiţiilor publice pentru a impulsiona creșterea PIB pe
termen mediu.
4.
Realizarea altor politici vizate în
program s-a soldat cu rezultate diferite. Misiunea
salută recenta adoptare a hotărârii Guvernului ce vizează îmbunătăţirea
calităţii serviciilor şi a disciplinei plăților în sectorul de termoficare în
municipiul Chişinău. În aceeași ordine de idei, înainte de demararea noului
sezon de încălzire, este necesară adoptarea unui mecanism permanent de achitare
la timp a facturilor pentru serviciile de termoficare, ţinând cont de caracterul
sezonier al colectării plăților de Termocom. Deși ne încurajează progresele
înregistrate în reformarea învăţământului, recomandăm adoptarea în timp util a
modificărilor legislative demult așteptate care sunt necesare pentru avansarea
reformei. Mai mult, ne îngrijorează tărăgănarea adoptării pachetului de
modificări legislative necesare pentru a facilita restructurarea creditelor
bancare ipotecare, executarea drepturilor asupra bunurilor gajate și finalizarea
procedurilor de insolvabilitate a debitorilor, reforma respectivă fiind
programată încă pentru anul 2010. Aprobarea rapidă în Guvern a modificărilor
elaborate şi dezbaterea în regim de urgență a acestora în Parlament ar facilita
în mare măsură reducerea ponderii creditelor bancare neperformante și ar permite
o creştere concomitentă a numărului de credite noi. În mod similar, este
necesară adoptarea fără întârziere în Parlament a pachetului de proiecte
legislative pentru a soluționa situaţia dificilă în care se află Banca de
Economii din cauza implicării ei în rezolvarea problemelor generate de
falimentul băncii Investprivatbank.
O misiune a FMI va reveni la Chişinău la sfârşitul lunii octombrie să poarte
discuţii cu privire la cea de-a patra evaluare a programului susținut de FMI
prin mecanismele de finanțare ECF (Mecanismul extins de creditare) și EFF
(Mecanismul de finanţare extinsă). Dacă se va ajunge la o înțelegere cu privire
la politicile menite să asigure atingerea obiectivelor prevăzute de program, se
preconizează că ședința Consiliului de Directori Executivi al FMI la care se vor
discuta rezultatele evaluării programului va avea loc la sfârşitul anului
2011.
|