Comunitatea Statelor Independente:
Creştere puternică, dar se simte necesitatea unei diversificări
economice mai vaste
Activitatea desfăşurată de Comunitatea Ţărilor Independente (CSI) continuă
să se extindă rapid, ceea ce reflectă performanţele impunătoare a
exportatorilor de energie, care în majoritatea sa au beneficiat din
majorarea preţurilor la produsele ne-petroliere şi din creşterea cererii pe
piaţa internă (Tabelul 2.6). În perspectivă, deşi se aşteaptă o creştere mai
moderată a PIB-ului real, ritmul ei va inferior doar pentru pieţele
emergente din Asia. În Rusia creşterea va rămâne puternică, deşi evident
producţia va atinge nivelul de capacitate confruntându-se cu cererea internă
robustă. Totodată, creşterea producerii a ţiţeiului a încetinit, ceea ce
indică insuficienţa investiţiilor în trecut. În Ucraina, creşterea
preţurilor internaţionale la oţel şi cererea internă robustă stau la baza
inversării puternice a creşterii; se aşteaptă moderarea ritmului de
activitate ca răspuns la majorările de proporţii a preţului la gazele
naturale importate şi asociată cu această majorare deteriorarea generală a
comerţului.
Riscul de majorare continuă a preţurilor pentru situaţia în regiune în
general este legat de posibila inversare a preţurilor la ţiţei şi o cerere
mai mare decât cea anticipată faţă de exportul bunurilor principale
ne-petroliere din regiune. În cazul de micşorare a preţurilor, încetinirea
bruscă a activităţii globale va putea afecta exporturile într-un mod advers,
cu toate că cererea internă trebuie să fie elastică în majoritatea ţărilor.
Tabelul 2.6. Comunitatea Statelor Independente: PIB-ul real,
preţurile de consum şi soldul contului curent
(variaţie procentuală anuală, dacă nu este indicat altfel)
|
|
PIB |
real |
|
|
Preţurile de consum
1 |
|
Soldul contului curent 2 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Comunitatea Statelor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Independente |
6.6 |
7.7 |
7.0 |
6.4 |
12.4 |
9.6 |
9.0 |
8.3 |
8.8 |
7.7 |
5.0 |
4.4 |
Rusia |
6.4 |
6.7 |
6.4 |
5.9 |
12.7 |
9.7 |
8.1 |
7.5 |
10.9 |
9.8 |
6.2 |
5.0 |
Ucraina |
2.7 |
7.1 |
5.0 |
4.6 |
13.5 |
9.0 |
11.3 |
10.0 |
2.9 |
-1.7 |
-4.1 |
-5.5 |
Kazakhstan |
9.7 |
10.6 |
9.0 |
8.1 |
7.6 |
8.6 |
8.8 |
6.8 |
-1.3 |
-1.4 |
-0.9 |
-0.4 |
Belarus |
9.3 |
9.9 |
5.5 |
3.9 |
10.3 |
7.0 |
11.4 |
13.7 |
1.6 |
-4.1 |
-8.7 |
-6.4 |
Turkmenistan |
9.0 |
9.0 |
10.0 |
10.0 |
10.7 |
8.2 |
6.5 |
9.0 |
5.1 |
15.3 |
11.7 |
11.7 |
Ţările CSI cu venituri mici |
12.1 |
14.6 |
14.8 |
12.8 |
12.2 |
11.8 |
12.7 |
11.9 |
2.7 |
7.4 |
11.6 |
17.0 |
Armenia |
14.0 |
13.4 |
9.0 |
6.0 |
0.6 |
2.9 |
4.0 |
4.5 |
-3.9 |
-5.0 |
-5.5 |
-5.3 |
Azerbaijan |
24.3 |
31.0 |
29.2 |
23.1 |
9.7 |
8.4 |
21.1 |
17.0 |
1.3 |
15.7 |
27.4 |
36.2 |
Georgia |
9.6 |
9.0 |
7.5 |
6.5 |
8.3 |
9.2 |
6.3 |
5.5 |
-5.4 |
-9.5 |
-15.2 |
-12.7 |
Kyrgyzia |
-0.2 |
2.7 |
6.5 |
6.6 |
4.3 |
5.6 |
5.0 |
4.0 |
-2.3 |
-16.8 |
-12.6 |
-10.8 |
Moldova |
7.5 |
4.0 |
4.5 |
5.0 |
11.9 |
12.7 |
11.4 |
8.9 |
-8.1 |
-8.3 |
-6.2 |
-5.7 |
Tajikistan |
6.7 |
7.0 |
7.5 |
8.0 |
7.3 |
10.1 |
11.4 |
9.2 |
-2.5 |
-2.5 |
-15.2 |
-15.3 |
Uzbekistan |
7.0 |
7.2 |
7.7 |
7.5 |
21.0 |
19.5 |
10.4 |
12.2 |
14.3 |
19.4 |
19.7 |
18.6 |
Memorandum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Energiea: exportul net 3 |
7.1 |
7.7 |
7.4 |
6.8 |
12.5 |
9.8 |
8.6 |
7.9 |
9.9 |
9.3 |
6.5 |
5.8 |
Enegria: importul net 4 |
4.5 |
7.7 |
5.4 |
4.7 |
12.0 |
8.5 |
10.8 |
10.1 |
1.6 |
-3.2 |
-6.0 |
-6.3 |
1Conform
practicilor model adoptate de World Economic Outlook, mişcarea
preţurilor de consum se prezintă
ca media anuală şi nu ca schimbarea decembrie/decembrie practicată în
unele ţări.
2Procent
din PIB.
3Include
Azerbaijan, Kazakhstan, Russia, Turkmenistan, şi Uzbekistan,
4 include Armenia, Belarus, Georgia, Kyrgyz Republic, Moldova, Tajikistan,
şi Ucraina.
Poziţiile contului curent se bucură de o stabilizare în ţările exportatoare
de energie, de exemplu în Turkmenistan şi Azerbaijan. În alte ţări,
soldurile contului curent au deteriorat datorită creşterii puternice a
volumului de import şi a costului la energie importată (Ucraina şi Georgia)
şi slăbirii cererii la unele exporturi specifice (Armenia). Privind în
perspectivă, se aşteaptă că poziţia contului curent în regiune va rămâne
puternică, reflectând puterea cererii ce stă la baza exporturilor principale
din regiune.
Reflectând puterea cererii interne şi afluxurile masive a capitalului,
inflaţia în ţările CSI rămâne cea mai înaltă în lume în pofida unor
modernizări care au avut loc în câteva ţări. În Rusia, pe parcursul 2006,
mărimea totală a inflaţiei a coborât cu 2 puncte procentuale, ceea ce
reflectă majorarea preţurilor administrată la un nivel mai jos şi o oarecare
apreciere nominală a rublei, însă cu rata de 9 la sută totuşi rămâne mai
mare decât ţinta oficială stabilită la 8.5 la sută pentru sfârşitul anului
2006. Aducerea inflaţiei la rata de 8 la sută ţintită pentru 2007 va depinde
de permiterea unei mai mari aprecieri nominale a rublei şi de politica
fiscală mai restrictivă. În Ucraina, recent, inflaţia a înregistrat o
accelerare şi a escaladat la valori de două cifre ca urmare a transferării
către consumatori a preţurilor majorate pentru importul energiei. Politica
monetară trebuie să joace un rol mai activ pentru a nu admite transformarea
creşterii bruşte a inflaţiei în aşteptările inflaţioniste. Paşii preliminari
întreprinşi de autorităţi în vederea stabilirii unui regim de ţintuire a
inflaţiei sunt binevenite şi totuşi va fi necesară o tranziţie treptată la o
mai mare flexibilitate a cursului de schimb pentru a sprijini acest cadru.
Soldurile fiscale în unele ţări au deteriorat considerabil ca urmare a
majorării impunătoare a cheltuielilor care au depăşit cu mult veniturile
asociate cu câştiguri mai mari şi activitatea economică internă mai
puternică. În alte ţări poziţia fiscală indică stabilizare. În Rusia, soldul
fiscal primar înregistrează o îmbunătăţire în urma plasării unei cote
impunătoare a veniturilor petroliere în fondul de stabilizare, deşi
cheltuielile s-au accelerat la fel. În Ucraina, cheltuielile s-au menţinut
sub nivelul alocaţiilor bugetare, înregistrându-se totodată o creştere
puternică a veniturilor. În general, în contextul cererii considerabile
interne deja existente, va fi necesar ca autorităţile să manifeste prudenţă
pentru a evita creşterea excesivă a cheltuielilor publice, în deosebi în
domeniile care stimulează creşterea consumului—cu ar fi, de exemplu,
pensiile şi salariile—şi exercită presiunea ascendentă asupra inflaţiei. În
ţările care urmăresc scopul de a majora cheltuielile publice pe termen
mediu, autorităţile trebuie să asigure că aceste cheltuieli sunt utilizate
pentru a genera o creştere de calitate înaltă care nu este legată de ciclul
de preţ a mărfii şi sunt alocate într-un mod eficient în contextul
capacităţii instituţionale, care de mai multe ori este slabă.
La general, susţinerea creşterii puternice înregistrate recent va necesita o
diversificare
a surselor de creştere în afară de exportul materiei prime. În mare măsură,
puterea cererii interne pe parcursul ultimilor ani, a fost condusă de
afluxul capitalului, creşterea rapidă a creditării şi în unele ţări, de
creşterea cheltuielilor în sectorul public (pensii şi salarii). În ciuda
unor investiţii de proporţii în unele ţări, concentrate cu predominanţă în
industria extractivă şi infrastructura transporturilor aferentă acesteia,
raportul total a investiţiilor la PIB în ţările CSI rămâne relativ jos
(Diagrama 2.9). Acest fapt subevaluează necesarul atragerii unui volum mai
mare a investiţiilor private în alte sectoarele decât cele de producere a
bunurilor. În particular, investiţiile directe străine sunt la un nivel
foarte jos în aceste sectoare. Multe ţări din regiune dispun de o agendă
vastă a reformelor structurale nefinisate, ceea ce se manifestă, de exemplu,
prin încetinirea ritmului reformelor în comparaţie cu ţările din Europa
Centrală şi Baltice; totodată este necesar de a ameliora climatul
investiţional. Principalele priorităţi sunt pieţele financiare interne care
iau amploare, reforma serviciului civil şi sectorului energetic, ajustarea
sistemului de impozitare pentru a facilita creşterea şi atrage investiţii,
întărirea protecţiei drepturilor de proprietate, reducerea corupţiei şi
intervenţiei statului, consolidarea cadrului juridic şi regulatoriu.
Diagrama 2.9.
Comunitatea Statelor Independente (CSI):
Este nevoie de continuarea reformelor pentru a majora
nivelul investitiilor
Regiunea CSI atrage nivele relativ joase de investiţii străine directe, in
timp ce investiţiile per total mai sunt încă dominate de sectorul resurselor
naturale şi infrastructura de transport aferentă. Este nevoie de continuarea
reformelor pentru a ameliora climatul investiţional.


Surse: EBRD, Transition Report; şi calculele personalului
FMI.
Note:
1/ Indicele tranziţiei reprezintă media neponderată dintre: indicele
privatizării la scară largă, indicele privatizării la scară mică, indicele
restructurării întreprinderilor, indicele liberalizării preţurilor, indicele
comerţului şi cel valutar, indicele politicii concurenţiale, indicele
reformei bancare şi al liberalizării ratelor dobânzilor, indicele pieţelor
hârtiilor de valoare şi insituţiilor financiare nebancare, precum şi
indicele agregat al reformei în infrastructură.
2/ Belarus, Kazahstan, Rusia, Turkmenistan, şi Ucraina.
3/ Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Republica Kyrgyză, Moldova, Tadjikistan,
şi Uzbekistan. |